Den välkände brittiske skådespelaren Hugh Grant (känd från bland annat Fyra bröllop och en begravning och Notting Hill) höll inte tillbaka när han skarpt kritiserade Apple för en annons som teknikjätten publicerade i samband med lanseringen av nya iPad Pro.
”Förstörelsen av den mänskliga upplevelsen. Med vänlig hälsning från Silicon Valley.”
The destruction of the human experience. Courtesy of Silicon Valley. https://t.co/273XB3CfnF
— Hugh Grant (@HackedOffHugh) May 8, 2024
Så skrev skådespelaren på det sociala mediet X, och han var inte den enda Hollywood-personligheten som var arg på Apple efter att ha sett annonsen.
”Ärligt talat, vad är det för fel på er?” skrev skådespelerskan Justine Bateman (Fem i familjen), som har tipsat SAG-AFTRA, amerikanska skådespelares fackförbund, om AI.
Truly, what is wrong with you? https://t.co/UBGszYv4CH
— Justine Bateman (@JustineBateman) May 8, 2024
Du kan själv se föremålet för ilskan längst ner i artikeln, men kort sagt visar Apples nya annons, som fått titeln ”Crush!”, hur ett piano, en skivspelare, en gitarr, en gammal TV, en skrivmaskin, målarhinkar och otaliga andra föremål alla kan knyta an till något kreativt, krossas och tillplattas i en gigantisk maskin tills bara den nya, ultratunna iPad Pro finns kvar.
Filmregissören Asif Kapadia formulerade sin kritik mer ingående, och hans poäng är säkerligen den viktigaste orsaken till de många arga reaktionerna:
Like iPads but don’t know why anyone thought this ad was a good idea
It is the most honest metaphor for what tech companies do to the arts, to artists musicians, creators, writers, filmmakers: squeeze them, use them, not pay well, take everything then say it’s all created by them https://t.co/ZgwXO53UZ0— asifkapadia (@asifkapadia) May 8, 2024
Gillar iPads men vet inte varför någon tyckte att den här annonsen var en bra idé. Det är den mest ärliga metaforen för vad teknikföretag gör mot konsten, mot artister, musiker, kreatörer, författare, filmskapare: pressar dem, använder dem, betalar dåligt, tar allt och säger sedan att allt är skapat av dem.”
Apple svarar
Apple har inte dragit tillbaka annonsen, men företaget har svarat på kritiken i en intervju med branschmediet AdAge.
”Kreativitet finns i vårt DNA på Apple, och det är otroligt viktigt för oss att designa produkter som stärker kreativa människor runt om i världen”, sa Apples marknadschef Tor Myhren i ett uttalande till Ad Age.
”Vårt mål är alltid att fira de otaliga sätten som användare uttrycker sig på, och förverkligar sina idéer, genom iPad. Vi träffade huvudet på spiken med den här videon, och det är vi ledsna för.”
I skrivande stund har Apples iPad Pro-annons fått mer än 1,5 miljoner visningar på YouTube.