Första gången jag hörde talas om att streaming-tjänsten WiMP skulle ha ett eget hifi-pris för exceptionella ljudproduktioner blev jag alldeles upprymd. Och när jag sedan fick reda på att alla musikstilar skulle vara med, var det två saker som slog mig: Finns det över huvud taget moderna pop- och rockproduktioner som har tillräckligt hög dynamiknivå för att faktiskt låta njutbart på en riktigt bra stereo? Och går det i så fall att avliva trenden med det ljudnivåhelvete som har blivit allt värre sedan 1990 genom att uppmuntra dem som satsar på att skapa ett bra ljud i stället för ett vansinnigt ”högt” ljud i inspelningarna?
Om vi ska tro på den nu avlidne grundaren av tidningen Stereophile, J. Gordon Holt, kan vi räkna med att ju bättre en inspelning är, desto värre är det ställt med den musikaliska kvaliteten – och vice versa.
Gudskelov har det hänt att det påståendet visat sig vara felaktigt ibland. Ett aktuellt exempel är Thomas Dybdahls senaste album ”What’s Left is Forever”, som han gav ut exklusivt på WiMP i en speciell, omastrad hifi-version parallellt med den vanliga konsumentutgåvan.
Omslaget till ”What’s Left is Forever”.
Därför är jag nu mer optimistisk när det gäller den nya utmärkelsen – så optimistisk att när jag blev tillfrågad om jag ville vara med i juryn, tvekade jag inte en sekund!
WiMP – streaming i äkta hifi-kvalitet
Streaming-tjänsten WiMP är den enda i Norden som släppt musik i äkta CD-kvalitet (FLAC/ALAC), genom sitt HiFi-abonnemang. Sådant passerar naturligtvis inte obemärkt förbi hifi-nördar som mig själv och mina kolleger. Och gudskelov finns det fler som värdesätter bra ljud. För enligt WiMP har tusentals användare uppgraderat sina abonnemang till HiFi-versionen som kostar 199 kronor i månaden, alltså dubbelt så mycket som den vanliga Premium-varianten.
Pris för bästa produktion
Hifi-priset för 2014 tilldelas den som gjort den bästa produktionen under 2013, och den bästa svenska, norska och danska produktionen ska belönas.
Alla genrer får vara med, det viktigaste är att albumet ska vara ”producerat med kärlek till ljudet”. Det ska också vara gjort med nordiska händer och öron, inspelat och färdigställt i Norden. Det betyder bland annat att Thomas Dybdahls ovan nämnda skiva är diskvalificerad eftersom den spelades in och producerades i USA (i The Village Studios av Larry Klein).
”Det får också gärna vara något ’nytt’ ljud, som pekar framåt och inte har gjorts förut, men som samtidigt låter bra ur ett rent teknisk perspektiv”, säger juryledare Pål Bråtelund.
Priset ges till alla som bidragit till produktionen, från kompositör och textförfattare till mixnings- och mastertekniker, producent, skivbolag, designer, artister och musiker.
Juryn
Juryn består av Pål Bråtelund, produktutvecklare och ansvarig för WiMP HiFi, Sveinung Rindal, global WiMP-redaktör, Kristin Winsens från NRK, Francine Gorman från Nordic Playlist samt undertecknad från Ljud & Bild.
Läs hela artikeln med LB+
Nyårserbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
30% På LB+ Total i 6 månader!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser