På IFA-mässan i Berlin fick vi se de första nya ljudprodukterna som hade Philips-logga. Det var främst hörlurar och soundbar-högtalare, men även Bluetooth-högtalare.
Mest intressant var en ANC-hörlur som heter PH805. Philips utlovar utmärkta ljudprestanda i mellanklassen för trådlösa ANC-hörlurar.
Philips utlovar ljud av det bättre slaget i mellanklassen från sina nya ANC-hörlurar PH805. Foto: Philips
Brusreduceringen ska vara 27 dB och styrningen görs med både knappar och touch. Och naturligtvis finns det röststyrning också. Och ett så kallat Awareness Mode som släpper in ljudet från omvärlden samtidigt som musiken fortsätter spela.
På högtalarfronten återvänder Philips bokstavligen till sina rötter med en ”reboot” av deras mest populära radioapparater från 1950-talet. Naturligtvis med Bluetooth och DAB, förutom vanlig FM. Foto: John Alex Hvidlykke, L&B.
Gammalt märke – nytt folk
Annons
Philips ljudprodukter ägdes tidigare av Gibson Brands, tillsammans med en mängd andra varumärken, men efter Gibsons ekonomiska problem under våren 2018 övertogs Philips-namnet av kinesiska TP Vision, som redan hade TV-delen av Philips. Så även om namnet är gammalt så är de som jobbar där helt nya på sina poster.
Philips samarbetar redan med danska Jacob Jensen Design. Numera även med ljudprodukter. På IFA visades bland annat upp helt trådlösa öronsnäckor i silverdesign. Foto: John Alex Hvidlykke, L&B.
(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.