IFA 2019: Ljud från alla håll

Sony leker med 360-graders ljud.

AF534C19 EC9D 4E64 8E3C 8FACA838320D

Sony lägger bokstavligt talat till en extra dimension till att lyssna i hörlurar. Tanken är inte helt ny, att få surround-liknande ljud i hörlurar har testats tidigare. Med varierande framgång, bör tilläggas.

Oftast handlar det om hörlurar som antingen har flera element eller om digital signalbehandling som försöker efterlikna effekten av att lyssna på högtalare som är placerade framför, bakom, på sidorna och ovanför. Som Dolby Atmos, till exempel.

360-graders ljud

Sonys tanke är att börja redan i studion. Där spelas musiken alltid in i flera spår, men med Sonys 360-graders Reality Audio blir flera av spåren märkta som flerkanalsinspelningar och mixas alltså inte ner till stereo som de brukar.

För att spela upp musiken i hörlurarna med 360-effekt måste musiken passera en app, som läser av märkningen och sedan bearbetar ljudet digitalt, så att ljudet låter som om det kommer från alla håll.

För att få bästa möjlige effekt från 360-appen ska man låta kameran på mobilen skanna av huvudet framifrån och båda öronen från sidan. Sony påstår att de ger en bättre effekt, eftersom vi har olika form på öronen.

Funkar det?

Tja, Sony demonstrerade effekten i ett par helt normala hörlurar, först med en inspelning i stereo och sedan i 360-graders surround. Stereoinspelningen lät som förväntat, ljudet kom från vänster och höger och det fanns inget antydan till rums- eller surroundkänsla.

När 360-spåret spelades flyttade instrumenten sig runt i huvudet, det lät som om en del kom bakifrån, andra ovanifrån, och man fick en ganska så realistisk känsla av surroundljud.

Fast särskilt naturligt lät det inte. Jag lyssnade på Khalids senaste album, inspelat i stereo men med 360-effekt, och det lät bara konstigt och onaturligt.

För gaming och filmtittande kan det däremot ha stor effekt. Spelupplevelserna blir åtminstone mer realistiska om man kan vad som händer bakom sig.

Läs vidare
Exit mobile version