För inte så länge sedan testade vi Panasonics flaggskepp, Lumix GH5. En kamera som är gjord för fotografer som både sysslar med stillbilder och video – mer än Lumix G9, som vi testade nyligen och som är bättre med stillbilder än med video. Även om den filmar 4K-video den också.
Den nya versionen av flaggskeppskameran heter GH5S. S som i Sensitivity, förmodar vi, kameran är en variant av GH5 som har fått en helt annan bildsensor och flera renodlade videofunktioner.
Vissa kosmetiska förändringar finns också. Som den röda ringen runt utlösarknappens hjul och en knallröd videoknapp.
Sony har en liknande kamera som också är gjord för höga ISO-värden och 4K-video, den heter a7s II och den har vi också testat.
Bildsensorn med 20 megapixlar i GH5 är utbytt mot en med 12,5 pP och multiutsnitt – ”multi-aspect”. Den beskär stillbilder till 10,2 Mp utan att ändra bildvinkeln och stöder både DCI 4K-video och UHD 4K-video, alltså 4 + 96 x 2160 och 3840 x 2160 pixlar, båda upp till 50p.
I 50p stöder kameran 4:2:0 och 8-bitars förlustfria filer med LongGOP och i 25p stöder den 4:2:2 och 10-bitars filer. Båda med 150 Mbit/s-dataström.
Ganska så häftiga specifikationer för en systemkamera. Men det är inte allt, den klarar också upp till 400 Mbit/s i 4K/25p och ALL-I. Samt 1080/50p, upp till 200 Mbit/s och 4:2:2 10-bitars ALL-I. Eller 100 Mbit/s med LongGOP.
GH5S har dubbla avläsningar av sensorn och något som Panasonic kallat för Dual Native ISO, där den ena kanalen optimerar dynamikomfånget och den andra anpassar brusreduceringen.
Den kan också lagra 14-bitars råfiler från stillbilder, upp till 7 bilder per sekund i serie och har upp till 12 bps bildhastighet med fokus i första bilden. 8 bps om man behöver fokusera mellan varje bild. Liksom de flesta Panasonic-kameror kan den också plocka ut 8Mp-bilder ur en 4K-ström.
Ljuskänsligheten är kalibrerad upp till ISO 51 200 men kan utökas ända till 204 800 vid behov. Tidkodning och synkronisering med flera kameror finns också. Känsligheten sträcker sig ner till –5 EV-steg och tack vare live boost på pekskärmen ska man kunna ta bilder i snudd på kolmörker.
Kameran har ingen inbyggd bildstabilisator. Det beror på att de flesta i målgruppen antingen använder steadicam, stativ eller någon form av gimbal.
Vi har lekt med GH5S ett tag och den känns precis som en GH5. Kan hända att den är aningen mer responsiv, sökaren är åtminstone lite bättre (med 120 fps-frekvens) och autofokuseringen fungerar bättre i dåligt ljus. Om optiken är ljusstark, vill säga.
Bilder som tas vid höga ISO-tar ser betydligt bättre ut än med GH5, mer om detta ska vi återkomma till i ett test. Som inte är så långt borta.