Nikon är stora på den professionella kameramarknaden och föredras av press- och sportfotografer. Men när det gäller actionvideo är de ett oskrivet blad. Där regerar fortfarande GoPro.
Nu vill Nikon vara med och leka. I första omgången med VR-kameran KeyMission 360 som just har presenterats på CES-mässan i Las Vegas.
”Det är en milstolpe för Nikon att vi i dag lanserar en actionkamera”, sade Tadashi Nakayama, vice VD för Nikon. Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild
Kameran har fisköga-objektiv på fram och baksidan och bilderna från dem sätts ihop till en komplett 360-graders bild med 4K-upplösning.
Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild
Actionfotograf och Nikon-ambassadör Corey Rich har testat KeyMission 360 under extrema förhållanden, bland annat whiteriver-kajakpaddling och bergsklättring.
”VR-foto är inget nytt men det har hittills varit något som krävt dyr, tung och specialkonstruerad utrustning. Det här är inte bara en kamera, det är en teknik som ändrar på reglerna för fotografering”, sade Rich.
”Fram tills nu har jag jobbat bakom kameran. Men nu finns det inte längre någonting som heter bakom kameran, så jag kan inte gömma mig.”
Att arbeta med en kamera som filmar allting runtomkring har inneburit nya utmaningar. Corey Rich var tvungen att experimentera med nya metoder och kameravinklar, bland annat för att undvika att kamerans egen skugga syntes i bild. Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild
KeyMission 360 är tillräckligt lätt för att kunna monteras på en drönare och tillräckligt robust för att tåla skakningar, smuts, vatten och kyla. Kameran är vattentät ner till 30 meter och bland tillbehören finns undervattenshus och monteringsfästen för olika ändamål.
Nikon KeyMission 360 kommer till butikerna i vår. Priset är okänt men kameran är den första i en serie actionkameror från Nikon som förmodligen också kommer att innehålla mer normala modeller utan 360-graders optik.