I en värld där snart alla a- och b-artister har klistrat sina namn på hörlurar är det knappast uppseendeväckande när Adidas, Leica eller Ferrari trycker sin logga på ett par lurar och tar steget in på den snabbväxande marknaden. Vem vill inte tjäna pengar på en marknad som bara växer och växer?
Lite cyniskt skulle man kunna säga att Montblanc bara är en av många som hoppar på tåget, men Montblanc skulle inte vara Montblanc om inte satsningen var mer genomtänkt än så.
De är mest kända för sina fina pennor och läderartiklar som plånböcker och väskor, och det var inte länge sedan de också blev en klocktillverkare.
Nu när turen ofrånkomligen har kommit till hörlurar har Montblanc valt att konsultera Alex Rosson, som bland annat har jobbat med Audeze i Kalifornien. Han har hjälpt Montblanc med det tekniska, och när det gäller designen har de superkoll själva – vilket också syns på bilderna.
De slutna hörlurarna heter MB 01 och har Bluetooth (5.0 och aptX), aktiv brusreducering, mikrofon och en batteritid på mer än 20 timmar. Elementen är 40 mm stora och drivs av neodym-magneter, och på utsidan av öronsnäckorna finns det beröringspunkter för att styra musiken och svara på samtal.
MB 01 kostar ungefär 6 500 kronor och är alltså bland de dyraste trådlösa hörlurarna med brusreducering, och definitivt en av de stiligaste vi har sett.
De finns i vitt och svart med aluminiumfärgade detaljer, eller svart med mässingsfärgade detaljer, helt i linje med färgschemat i Montblancs klassiska Meisterstück-reservoarpennor.