Sonos är kända för sina soundbars och multirum-högtalare i olika storlekar och former, men de levererar också arkitektoniska högtalare för inbyggnad, för dem som föredrar att hålla sitt ljud utom synhåll.
Dessa kommer snart att finnas i en ny, större 8-tumsversion för takmontering, utöver den befintliga 6-tumsmodellen, för dem som kräver högre ljudtryck och fylligare bas ned till 32 Hz. Mer slagkraft från taket, helt enkelt!
<
>
Takhögtalare har sina fördelar när det gäller installation: Genom att montera två eller flera sådana högtalare i taket kan du uppnå en bred och jämn täckning som fyller hela rummet med ljud (Foto: Sonos)
Den uppgraderade högtalaren beror enligt uppgift på efterfrågan från professionella installatörer, som har efterfrågat en kraftfullare takmonterad Sonos-variant för större och mer krävande projekt, hemmabioinstallationer och liknande. Den är en del av Sonos Architectural-serie, som innehåller flera högtalare för inbyggnad och utomhusbruk.
Den nya 8-tums In-Ceiling-högtalaren är utformad som ett direkt svar på behoven hos installatörer, som har efterfrågat fler storleksalternativ och flexibilitet under installationen, säger Audra Kinsley, VP och Director för Sonos Professional.
In-Ceiling-högtalarna är naturligtvis utformade för att användas med Sonos Amp. Sonos egen förstärkare kan driva upp till tre par högtalare och har dessutom Trueplay EQ-inställningar som optimerar ljudet exakt efter högtalarparametrarna och kan ge en jämnare frekvensgång och bättre ljud i det aktuella rummet.
Läs ocksåSonos för proffsvärldenEn ny molntjänst ska göra det lättare att använda Sonos-högtalare i kommersiell verksamhet.
Pris och tillgänglighet
Sonos 8-tums In-Ceiling-högtalare kommer först att finnas tillgängliga i USA från den 26 mars 2024 och kommer till Sverige senare i april med ett pris på 12 499 kronor per par.
(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.