Samsung Electronics meddelade nyligen att de har utsetts till världens mest sålda soundbar-varumärke för 11:e året i rad.
Enligt färska siffror från analysföretaget FutureSource Consulting hade Samsungs soundbars en global marknadsandel på 20,1 procent räknat i intäkter och 18,4 procent räknat i antal sålda enheter 2024. Det innebär att den sydkoreanska tillverkaren behåller sin roll som marknadsledare inom soundbars – en position som man har haft kontinuerligt sedan 2014.
I Samsungs pressmeddelande framgår det inte vilka av konkurrenterna som kom på andra eller tredje plats: Var det Sonos, JBL, Polk, Bose eller Harman Kardon, kanske? Vi vet inte utan att se mer av siffrorna. Men vi har bett FutureSource, som äger statistiken, om mer information, och kommer att uppdatera om/när vi hör mer från siffermakarna.

Varför är Samsungs soundbars så populära?
Soundbars är något förbisedda i kräsna hi-fi-kretsar, men har blivit alltmer eftertraktade som ett enkelt sätt att få bättre TV-ljud utan att möblera vardagsrummet med ett fullfjädrat hemmabiosystem. Tack vare avancerade ljudformat som Dolby Atmos och DTS:X kan soundbars erbjuda en släng av biokänsla utan att ta upp för mycket plats på TV-bänken.
Ljud & Bild har testat många av de mest populära soundbar-modellerna genom åren, och Samsung finns ofta med bland testvinnarna och de rekommenderade köpen. Det gäller bland annat toppmodellen HW-Q995D, som förra året utsågs till årets bästa soundbar, liksom flera generationer före den. De mer prisvärda Q600-, Q700- och Q800-serierna hör till dem som levererar det bästa ljudet i budget- och mellanprisklassen.
Samtidigt ligger nog en stor del av förklaringen till att Samsung också är ett populärt TV-varumärke. Företaget utsågs nyligen till världens ledande TV-tillverkare för 19:e året i rad.
FutureSource har genomfört en undersökning bland soundbar-köpare, där cirka hälften uppgav att de äger både en soundbar och en TV av samma märke. 4 av 10 säger att de köpte både TV och soundbar samtidigt. Många köpte sina soundbars som en del av en kampanj, antingen för att de följde med TV:n eller för att de erbjöds till ett rabatterat pris när de köptes tillsammans.
Att välja en TV och soundbar från samma märke är inte tekniskt sett ett krav, men kan ändå ha vissa fördelar. Till exempel erbjuder vissa Samsung-soundbars extrafunktioner som trådlös ljudöverföring mellan TV och soundbar, eller utökat ljud (Q Symphony) när de används med en nyare Samsung-TV.

– Vi är stolta över att för elfte året i rad ha blivit erkända som världsledande inom soundbars, och vi anser att detta erkännande bekräftar vårt engagemang för att leverera förstklassiga ljudupplevelser. Vi kommer att fortsätta att driva innovationen framåt och förbättra både ljudkvalitet och användbarhet för att skapa en ännu mer sömlös och uppslukande hemunderhållningsupplevelse, säger Hun Lee, Executive Vice President of Visual Display Business på Samsung Electronics.