Det var inte länge sedan som Google Chromecast-ägare upplevde problem, och nu har turen kommit till en av Samsungs mest populära soundbars, HW-Q995D.
Problemen verkar ha uppstått i samband med en större firmwareuppdatering (1020.7) som släpptes den 10 mars. Enligt The Verge rapporterar nu flera ägare runt om i världen, bland annat i USA, Europa och Asien, att deras soundbar har slutat fungera efter denna uppdatering. Efter tips från läsare kan Ljud & Bild bekräfta att problemet även gäller i Norden.
Diskussionen förs bland annat på Samsungs användarforum i USA. Vissa rapporter tyder på att även andra 2024-modeller, som HW-Q930D, HW-Q810D och HW-S810D, kan vara drabbade av samma problem.
Ödesdiger uppdatering?
Samsung säljer flest soundbars i världen: därmed finns det potentiellt många som kan påverkas av det här problemet. HW-Q995D är en av företagets mest sålda toppmodeller.
Problemet som rapporterats av användare är att soundbaren helt enkelt ”dör” – det vill säga att den slutar reagera och inte längre avger något ljud när den är ansluten till TV:ns eARC-utgång. Soundbaren är ”låst” till HDMI eARC som ljudkälla och går inte att återställa på vanligt sätt.
Användare kan inte ansluta till soundbaren via Wi-Fi med SmartThings-appen, och inga av de vanliga knepen – som att koppla bort och återansluta strömmen eller återställa soundbaren till fabriksinställningarna – verkar fungera. Som ett resultat får du en produkt som är oanvändbar – en ”brick” (tegelsten) som det vanligtvis kallas på engelska.
Hur kan man undvika problemet?
I själva verket kan det redan vara för sent: Som The Verge skriver är många Samsung soundbars (liksom TV-apparater och andra smarta produkter) inställda på att automatiskt ladda ner och installera nya uppdateringar. Därför kan ”skadan” redan ha skett.
Om du äger en av de ovannämnda Samsung-produkterna kan det vara bra att avaktivera automatiska uppdateringar eller koppla bort din soundbar från Wi-Fi/Internet som en förebyggande åtgärd. Användare som har laddat ner och uppdaterat via USB verkar inte ha samma problem.
Du kan kontrollera den aktuella firmwareversionen på din Samsung soundbar i SmartThings-appen. För att inaktivera automatiska uppdateringar öppnar du SmartThings, går till Inställningar i appmenyn och bläddrar ner till knappen ”Autouppdat. enheter och tjänster” (kom ihåg att utföra manuella uppdateringar då och då för att få viktiga buggfixar och säkerhetsuppdateringar).
Notera: Om din soundbar redan har genomgått firmwareuppdateringen och du upplever det ovan nämnda felet finns det ändå ingen anledning att förtvivla. Så länge du har köpt en ny produkt med garanti har du som konsument naturligtvis rätt att få felet korrigerat.
Vissa kunder i Storbritannien har enligt uppgift redan blivit ombedda att returnera soundbaren eller boka en service/reparationstid. Men en ny uppdatering (via nedladdning till USB) vore naturligtvis att föredra, så att du inte behöver vara utan bra ljud under en längre tid. Det är ju trots allt tråkigt om man måste nöja sig med TV:ns egna högtalare när man tittar på film, serier och annan underhållning…
Ljud & Bild har frågat Samsung Nordic om de har några nyheter i frågan och uppdaterar när vi hör något nytt. Låt oss hoppas att tillverkaren agerar snabbt och lanserar en lösning, så att de undviker en ”firmware-fadäs” i klass med vad Google just har gått igenom.
Läs hela artikeln med LB+
Supererbjudande - 1 månad 10:-
Prova LB+ i en månad för 10:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total 6 månader!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till mer än 7800 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser