TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Klassiker

Historien om Cerwin-Vega

70 år av fullt ös. Amerikanska Cerwin-Vega är gjord för att spela högre än alla andra. Tillsammans.

Av / 2024-05-25 - 18:05
Historien om Cerwin-Vega

En högtalare är, som namnet antyder, en apparat som talar högt. Men ingen tog det så bokstavligt som Cerwin-Vega, som skapades för att bokstavligen skaka om publiken i dess grundvalar.

CV3 Peter Lyngdorf
Gene Czerwinski (Foto: Peter Lyngdorf)

Cerwin-Vega grundades i Kalifornien 1954 av flygingenjören Eugene Czerwinski. Och företaget hade ett mål med sin verksamhet. Bland företagets tidigaste konstruktioner fanns en 18-tums högtalare som kunde leverera 130 dB ljudtryck! Det var långt mer än vad konkurrenterna var kapabla till 1954.

Cerwin-Vega är också kända för att ha konstruerat världens första renodlade transistorbaserade förstärkare 1957. Med en uteffekt på häpnadsväckande 125 watt RMS. Det skulle dröja årtionden innan sådana uteffekter blev normen i hifi-världen.

Very Early Vega Labs Loudpseaker
En av Cerwin-Vegas första högtalare. (Foto: Rmay / Wikimedia Commons)

Efterliknande en jordbävning

I likhet med flera andra företag, däribland JBL, levererade Cerwin-Vega inledningsvis högtalare till biografvärlden. Det stora genombrottet kom med katastroffilmen Earthquake från 1974. Ingen minns längre handlingen i filmen, men ljudsystemet, som kallades Sensurround, kommer att bli ihågkommet för alltid. Systemet bestod av upp till 20 hornladdade subwoofers i varje biosalong, placerade runt om i salongen. Högtalarna kunde leverera ett ljudtryck vid biosätena på minst 120 dB vid 17 Hz. Och fortfarande ha en ganska skräckinjagande effekt vid 10 Hz.

Läs också En inblick i Harmans allra heligaste Vi fick möjlighet att besöka platsen där JBL föddes. Och där företagets högtalare fortfarande skapas på Harmans akustiska utvecklingscenter.

Då Sensurround var som störst hade cirka 2 000 Sensurround-system installerats på biografer runt om i världen och upplevelsen lockade folk till biograferna, men den kommersiella framgången var begränsad. Systemet var dyrt att hyra och det subsoniska ljudet gjorde det omöjligt att visa film i andra salonger samtidigt. Vibrationerna var också så starka att de på vissa ställen kunde skada byggnaderna. I Chicago krävde byggnadsmyndigheterna att volymen skulle sänkas. Och på den berömda kinesiska teatern i Hollywood var man tvungen att installera skyddsnät under taket för att fånga upp nedfallande bitar av gips.

Annons
PXL 20230919 145122631
Farliga högtalare. Chinese Theatre i Hollywood var tvungen att sätta upp skyddsnät för att fånga upp fallande gips. (Foto: John Alex Hvidlykke)

Efter Earthquake användes Sensurround-tekniken i några få filmer: Midway (1976), Rollercoaster (1977) och Saga of Star World (1978). 1977 släpptes Star Wars och med den kom Dolby Stereo, vilket innebar att surroundljudet kom till biograferna. Och Sensurround kunde inte konkurrera med det.

Cerwin-Vega i hemmet

Men Cerwin-Vega tillverkade också högtalare för hemmabruk. Valnötsfärgade kabinett i kylskåpsstorlek, vanligtvis med ett 15-tums baselement och en diskant. Och eventuellt ett mellanregister för att knyta ihop säcken. Men det var basen som var huvudattraktionen. Drifteffekten var låg att även en liten förstärkare kunde spela öronbedövande högt på fester.

Ett litet visuellt knep hjälpte till med berömmelsen: Cerwin-Vegas baselement har, med få undantag, alltid haft knallröda upphängningar. Så även när festen var som värst var det lätt att se vilket högtalarmärke som stod för underhållningen.

CV6 Peter Lyngdorf
Stroker-enheten från Cerwin-Vega. Under ett antal år byggdes högtalarna för den europeiska marknaden i DALIs fabrik i Nørager, vilket sparade in på fraktkostnaderna (Foto: Peter Lyngdorf)

Importäventyr

I Danmark och Skandinavien var det Danmarks Hi-Fi Klubb (senare bara HiFi Klubben) som satte Cerwin-Vega på hifi-kartan. Enligt legenden träffade Peter Lyngdorf Gene Czerwinski på en hifi-utställning i USA och blev så fascinerad att han frågade om han kunde få agenturen att importera dem. Det kunde han – och han fick till och med vänta med att betala tills högtalarna var sålda. Så det första paret skickades från USA.

CV4 Peter Lyngdorf
Importen av Cerwin-Vegas-högtalare lade grunden till Hi-Fi Klubben. (Foto: Peter Lyngdorf)

Och nog såldes de. Och många tusen till. Under hela 80- och 90-talet blev importen av Cerwin-Vega en av hörnstenarna i Hi-Fi Klubbens framgångar. Ett par Cerwin-Vega och en NAD-förstärkare var oumbärliga när studentrummet skulle inredas.

Exportäventyr

Vi brukar tänka på Cerwin-Vega som något typiskt amerikanskt. Men från 1982 fram till mitten av 90-talet var de flesta av dem faktiskt ”Made in Denmark”. Konstruktionen och elementen var fortfarande amerikanska, men varför lägga resurser och pengar på att frakta tunga jättekabinett hela vägen från Kalifornien när man kunde bygga dem i Nørager? DALI hade precis byggt en högtalarfabrik och en licensproduktion inleddes. Under flera år levererade DALI Cerwin-Vega till större delen av Europa. Faktum är att DALI till en början byggde fler Cerwin-Vega-högtalare i sin fabrik än de byggde sina egna modeller.

CV2 Peter Lyngdorf
Det är trevligt i familjen Lyngdorfs trädgård 1982. Från vänster Wilhelm Lilliehöök (svensk distributör), Marshal Buck, akustisk ingenjör från CV, Marianne, hustru till Peter Lyngdorf, Darius Czerwinski (Gene’s son) och Gene Czerwinski. (Foto: Peter Lyngdorf)

Licenstillverkningen gjorde högtalarna billigare på den europeiska marknaden än de skulle ha varit om de hade skeppats över Atlanten. Och för köparna var det också en fördel. På DALI-fabriken valde man nämligen att bygga högtalarna i 6 mm tjockare plattor än de amerikanska originalen, berättar Lars Worre, VD för DALI.

CV1 Peter Lyngdorf
Hifi-utställningarna på 80-talet var högljudda. Cerwin-Vega hade kommit till stan. (Foto: Peter Lyngdorf)

Ägarbyte och tillbakagång

Fraktpriserna föll dock igen och produktionen flyttades gradvis till USA. Och 1997 byggdes den sista uppsättningen Cerwin-Vega-högtalare i Nørager.

De kommande åren var turbulenta för Cerwin-Vega. Företaget gick i konkurs 2003 och såldes till pro audio-företaget Stanton. Produktionen fortsatte inledningsvis i USA, men hamnade senare i Kina, återigen under nya ägare. Gibson, som de flesta känner som gitarrtillverkare, köpte 2011 inte bara Stanton, och därmed Cerwin-Vega, utan även ett stort antal andra ljudföretag, däribland Onkyo, TEAC och Philips ljuddivision. Nu skulle Gibson bli ett ljudimperium.

Gitarrtillverkaren hade dock överinvesterat kraftigt på uppköpen och äventyret slutade 2018 med en konkurs och det kortlivade imperiets styckades upp och såldes.

Läs också Rockare till finrummet Cerwin-Vega S1 försökte göra upp med märkets rykte om att bara bygga häftiga monsterhögtalare. Det gör dem perfekta för salongen hemma hos nostalgiska hifi-nördar.

För Cerwin-Vega slutade konkursen med en familjeåterförening. Högtalartillverkaren köptes nämligen upp av – Cerwin-Vega! Förklaringen är att bil- och båtstereodivisionen hade sålts av. Och det var denna division som köpte det kollapsade moderbolaget 2020.

Vart ska färden gå nu?

Sedan 2020 har det varit ganska tyst kring Cerwin-Vega. Högtalarna har i stort sett försvunnit från den europeiska marknaden (och om du har ett autentiskt par från storhetstiden är andrahandspriset bra). Och när vi har sett Cerwin-Vega nämnas i nyheter från andra sidan Atlanten har den välkända röda ringen i stället prytt bilhögtalarsatser.

rpmrzrkm43 1 jpg
Cerwin-Vega bilstereo. (Foto: Cerwin-Vega)

Och det är så det kan sluta. Men det sista kapitlet kanske inte har skrivits än. Mellan bilstereos, båthögtalare och mechandise hittar vi faktiskt högtalare i den klassiska råa looken. Men tiden får utvisa om de någonsin kommer att ta sig österut till Skandinavien igen.

 

Vi vill tacka Peter Lyngdorf för att han har försett oss med bilder från Hi-Fi Klubbens begynnelse på 1980-talet.

CV1215 MK2
Cerwin-Vegas högtalare för den europeiska marknaden byggdes under 15 år på DALIs fabrik i Nørager. (Annons)

John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

70%

Black Week erbjudande

70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)

LB+ Total månad / 185 kr

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad

LB+ Total 12 månader / 156 kr

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

55.50 kr / mån
185 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Black Week-erbjudanden på soundbars

Ny version av ELAC:s bästsäljare i butik

Vardagsrumsvänliga golvhögtalare från Lyngdorf

Den här kostar lika mycket som en bil

High-end högtalare för den designmedvetne

NU: Sonos lanserar ny soundbar och subwoofer

Beolab 50 och Beosound Theatre i Ferrari-version

JBL sätter färg på festen

Ännu djupare bas från SVS

De största högtalarna någonsin från Arendal Sound

Se vad Naim och Focal har kläckt!

Budgetvänlig KEF-serie med Meta-teknik

Ljud & Bild