Syftet med den nya appen var att ge användarna en bättre och mer personlig upplevelse, baserat på åratal av forskning och feedback. Men lanseringen har inte riktigt gått enligt plan.
Sociala medier och Sonos egna användarforum har under den senaste veckan fyllts av frustrerade användare som klagar på allt från fördröjningar och avbrott i uppspelningen till saknade funktioner och en rörig användarupplevelse.
– Den sämsta någonsin
”Den här nya appen är en av de sämsta appar jag någonsin har använt!” skriver användaren Webbdog på Sonos eget användarforum. Han påstår sig ha varit integratör av high-end ljudsystem i 30 år. ”Jag älskar Sonos men måste nu hitta ett nytt musiksystem att sälja om de inte fixar det här!”
Flera användare rapporterar att appen inte kan hitta deras Sonos-system överhuvudtaget, medan andra klagar på att tidigare enkla uppgifter, som att justera EQ i enskilda rum eller lägga till låtar i uppspelningskön utan att ersätta den, nu har blivit onödigt komplicerade – eller rent av omöjliga.
Undertecknad journalist kan bekräfta att jag själv har haft problem. Allt är inte lika intuitivt, sökfunktionen fungerar inte alltid sömlöst mellan olika tjänster, och väckningsfunktionen som jag använder för att få upp mina barn i tid till dagis och skola har tagits bort från den nya mobilappen. Visserligen finns den fortfarande tillgänglig i webbläsarversionen, men det hjälper inte mycket för dem som vill styra detta från sängen.
Jag har också upplevt att Sonos-systemet inte har hittats och att det inte har hjälpt att starta om mobilen. Lösningen har i stället varit att avinstallera och installera om appen.
– Otroligt frustrerad
”Jag har aldrig kommenterat på ett forum tidigare, men jag gör ett undantag för den här tråden”, skriver användaren gjsam. ”Jag är så otroligt frustrerad! Om jag inte hade investerat så mycket pengar i deras högtalare skulle jag ha bytt till ett annat märke!”
Vissa spekulerar i om Sonos överhuvudtaget har betatestat den nya appen ordentligt före lanseringen.
Återigen kan den här journalisten bekräfta att han inte blev inbjuden till betatestning och att han nekades tillgång före lanseringen.
Andra användare hotar med att göra sig av med hela sitt Sonos-system om problemen inte löses snabbt.
”Jag har rekommenderat Sonos så många gånger, aldrig har jag inte rekommenderat dem”, skriver kmplatprod.” Jag har bokstavligen talat om för sex personer de senaste två dagarna om den här smörjan och avrått dem från att köpa den.”
”Chockad över att upptäcka att det inte längre är möjligt att spela upp låtar som lagrats på datorn i iTunes-biblioteket via Sonos-systemet”, skriver JJAJ2024, som fortsätter: ”Vi hade planer på att uppgradera våra Sonos-högtalare och Sub. Nu undersöker vi alternativa tillverkare. Så tråkigt att vi har nått den här punkten.”
Sonos svarade på Reddit
Sonos själva har inte kommenterat stormen av klagomål på sitt eget forum, men för två dagar sedan genomförde de en Ask Me Anything-session på Reddit. Det verkar ha gått ganska bra.
Utöver detta rapporterar flera användare om långa köer till kundtjänst och brist på svar på frågor.
Kommentar från Sonos: – Arbetar så fort vi kan
Vi kontaktade Sonos före publiceringen av den här artikeln. PR-ansvarig Sabrina Krim hade följande att säga som svar på vår förfrågan:
Appen byggdes om från grunden för att säkerställa att den kan stödja framtida innovation under kommande år. Under lanseringen den 7 maj fokuserade vi på hur vi skulle kunna svara på några av de vanligaste önskemålen från våra kunder, bland annat ökad tillförlitlighet, prestanda och snabbare tillgång till musik. Den 14 maj levererade vi en uppdatering som återinförde möjligheten att lägga till och redigera larm, samt initiala förbättringar för skärmläsare på iOS VoiceOver, vilket gör det enklare för användare att navigera i appen. – Sabrina Krim, PR-ansvarig på Sonos.
”Mycket hårt arbete har lagts ner på den nya appen och vi arbetar så snabbt vi kan för att se till att alla funktioner är på plats och att alla Sonos-användare är nöjda med sin upplevelse”, säger Sabrina, som tillägger att det kommer att ske en rad uppdateringar under sommaren:
”Under de närmaste veckorna kommer vi också att återinföra följande funktioner, samtidigt som vi arbetar med buggfixar och andra eventuella prestandarelaterade problem:
- Ytterligare förbättringar av skärmläsare för synskadade kunder: 21 maj.
- Lägg till i kö och spela nästa: början av juni
- Insomningstimer: mitten av juni
- Sökning och uppspelning av lokal musiksamling: mitten av juni
- Uppdatering av Wi-Fi-inställningar: mitten av juni
Vi hade också en ”Ask Us Anything”-session på Reddit för två dagar sedan, där vi strävade efter att ge snabba svar på alla frågor som har dykt upp.”
Källa: community.sonos.com
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser