Nyheter

Nu har produktionen av världens dyraste hörlurar satts igång. Vi har provlyssnat – och fick uppleva Woodstock-festivalen i 14-kanaligt 3D-ljud!
forfatter

Det har gått knappt ett år sedan Sennheiser presenterade ”priset-spelar-absolut-ingen-roll”-hörlurarna Orpheus. Med ett pris på 500 000 kronor handlar det om världens avgjort dyraste hörlurar. Och förmodligen de bästa. Det lät åtminstone ohyggligt bra när vi lyssnade på dem i London i våras.

Det har dock visat sig vara svårare att bygga de vansinnigt komplicerade hörlurarna än Sennheiser trodde från början. Varje par består av 6 000 delar och monteras ihop för hand. Tanken var att de skulle vara klara i början av året och att det sedan skulle byggas ungefär 20 stycken per månad. Men så blev det inte.

Etter en trög start är Sennheisers megadyra HE1-hörlurar äntligen klara. Här demonstreras de på Victoria and Albert Museum i London. Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild
Etter en trög start är Sennheisers megadyra HE1-hörlurar äntligen klara. Här demonstreras de på Victoria and Albert Museum i London. Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild

På en demo i London för ett tag sedan kunde Sennheiser berätta att det nu fanns sex exemplar i hela världen, men att produktionen nu har satts igång. Av juridiska orsaker har hörluren dock bytt namn till HE1.

Ljudet är dock fortfarande himmelskt. Och nu fungerar digitalomvandlaren. När vi provlyssnade dem så var bara förstärkardelen och de elektrostatiska hörlurarna färdig.

Nästan som att vara där själv. Upplev Woodstock-festivalen i 14-kanaligt 3D-ljud. Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild
Nästan som att vara där själv. Upplev Woodstock-festivalen i 14-kanaligt 3D-ljud. Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild

Vi åkte dock inte till London bara för att bekräfta HE1:s existens. Ändamålet var också att titta – och framför allt höra – på en utställning på konstmuseet Victoria and Albert.

Utställningen var en rundtur i ungdomsupproren 1966–1970. Men vad har det med ljud att göra? En hel del, eftersom Sennheiser ligger bakom utställningens ljud, som förvandlar allting från helt vanliga tavlor till en levande (åter)upplevelse med hörlurar.

Centralt i utställningen var en återskapad Woodstock-festival från 1969. Där satt man i stolar på en (konstgjord) gräsmatta, omgiven av 3D-ljud i 14 kanaler.

En av Jimi Hendrix hårt använda gitarrer. Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild
En av Jimi Hendrix hårt använda gitarrer. Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild

Resa och uppehälle betalades av Sennheiser.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.
Företag

Vi är trötta på Black Friday

För första gången någonsin har konsumenternas onlinekonsumtion i samband med Black Friday minskat, visar en ny rapport från Adobe. I år handlade konsumenterna för 8,9 miljarder dollar online mot 9 miljarder dollar förra året.