När man håller på med hifi stöter man alltid på problemet med att hitta en bra plats. Det finns nämligen inte många hyllor som får plats med en bra anläggning. Framför allt om det ska vara något annat än en ministereo. Montanas kubiska hyllor är en av få varianter som har plats.
Men hos Montana nöjer man sig inte med att placera anläggningen på ett snyggt ställe. På senare år har den danska möbeltillverkaren själv tagit fram anläggningar som bokstavligt talat är gjorda för hyllorna. I första omgången i form av en serie med tre högtalare och nu senast en AV-receiver. Allt är byggt för att passa in precis i hyllmodulerna utan att dra till sig mer uppmärksamhet än nödvändigt.
I stället för att göra det enkelt för sig och bara beställa elektronik av önskad storlek av en asiatisk tillverkare, har Montana valt att gå grundligt tillväga och utveckla allting från grunden. För detta ändamål har de allierat sig med Carsten Tinggaard från Point Source Acoustics i Roskilde.
Har utvecklat för de största i världen
Carsten Tinggaard vet vad han håller på med och när han berättar om funderingarna bakom Montana-serien så gör han det med en ändlös ström av detaljer. Carsten har haft fingret på pulsen i den danska högtalarindustrin i 14 år. Innan han grundade Point Source Acoustics var hans chefsingenjör på Tymphany, vilket betyder att han var ansvarig för utvecklingen av högtalarelement från märkena ScanSpeak, Vifa och Peerless.
Carsten Tinggaard förklarar hur receivern är byggd.
Byggd för utrymmet i hyllan
De tre högtalarna i serien är byggda för mycket speciella förutsättningar, men gemensamt för dem alla är att de måste passa in i Montanas hyllmoduler. Högtalarna har egna kabinett, men skjuts in i lediga utrymmen i kubhyllan, som de fyller exakt. På så sätt kan man få precis den finish på de högtalarna man vill. Det handlar bara om att köpa bokhyllan i rätt färg.
Intrycket fulländas med antingen tygfront eller en metallfront som klickas fast. Allt finns i samtliga av Montanas 42 färgnyanser – från grått, svart och vitt till modefärger med namn som Umamu Green, Lemon och Latte.
Kretskorten sitter i flera lager i den lilla lådan.
En äkta hyllhögtalare
På den gamla goda tiden fanns det två sorters högtalare: stora golvhögtalare och små bokhyllehögtalare. Den senare beteckningen har i dag ersatts av ”stativhögtalare”. Montana-högtalarna är dock äkta bokhyllehögtalare, som är byggda för att ge sitt yttersta när de står i en hylla, tätt mot bakväggen.
Medium-modellen är en förhållandevis kompakt tvåvägs basreflexhögtalare på ungefär 8 liter med ett 6-tums bas/mellanregister och en 1-tums domediskant. Basreflexporten mynnar ut i en smal spalt mellan kabinettets och hyllans botten. Det ger full kontroll över utstrålningen och en möjlighet att ha en lång port utan att använda hela kabinettets volym.
Svårt att få elementen att mötas
Montana Sound Large är den stora modellen för dem som vill ha mer bas – och som har fått lov att fylla mer plats i vardagsrummet med ljud. Även här är det tal om ett tvåvägssystem, denna gång med en 8-tums bas och en 29-mm ringradiator.
Diskantmembranet har inte råkat ut för en olycka och blivit intryckt, det ska se ut så. Genom att sätta fast mitten av den stora domen undviker man uppbrytningar och det ringformade membranet får bättre spridning i den översta delen av frekvensregistret.
Att få en 8-tums bas att samarbeta med en domediskant är ingen lätt uppgift, eftersom stora element har väldigt svårt att gå så högt i tonregistret utan att membranet bryter upp. För att undvika detta har Carsten Tinggard valt ett element som bland annat har blandat papyrusfibrer i pappersmassan membranet är gjort av. På så sätt kan man slippa göra en trevägshögtalare, som enligt Carsten Tinggard innebär många nackdelar på grund av det extra elementet och ett mer komplicerat delningsfilter.
De tre högtalarna och receivern är gjorda för att kunna gömmas undan i hyllan
För små rum
Om det är ont om plats, eller om anläggningen ska vara mycket diskret, är det Montana Sound Small som gäller, det tar inte mer plats än en handfull pocketböcker. Ett enda 2,5-tums fullregisterelement täcker hela frekvensregistret. Det medför av naturliga skäl vissa begränsningar i ytterområdena, så högtalaren går inte lika djupt i basen (kabinettet är avstämt till 105 kHz!) eller har samma luftighet i toppen, men till bakgrundsmusik och inte alltför komplexa inspelningar klarar den sig förvånansvärt bra. Så länge man inte ska spela väldigt högt i stora rum.
Detta har Carsten Tinggard lyckats med genom att bestycka högtalaren med ett element som har aluminiummembran, som arbetar linjärt upp till nästan 15 kHz.
Serien innehåller även en receiver. Den är också utvecklad av Point Source och är en studie i kompakt elektronik. Kretskorten sitter i flera lager i den lilla lådan, som har fått plats med wifi, FM/DAB-radio och en förstärkare som lämnar 2 x 100 watt (egentligen är den på 2 x 125 watt, säger Carsten Tinggard, men den är specificerad till 100 watt för att vara på den säkra sidan och för att hålla nere förvrängningen).
Moduler och fronter finns i massor av färger. Det är receivern som inte ses bakom den umami-gröna, lodräta täckplattan.
Förstärkardelen är digital, vilket betyder att värmeutvecklingen är tillräckligt liten för att apparaten ska kunna klara sig i hyllan med bara begränsad luftcirkulation. Det finns dock en inbyggd fläkt om det går häftigt till.
Receivern stöder både Apples AirPlay och DLNA. Däremot får man leta förgäves efter Bluetooth. Det var helt enkelt inte möjligt att få den tekniken att fungera tillräckligt bra i det slutna kabinettet, tillsammans med all annan radioteknik.
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser