Det tyska bilmärket är kända för att lägga stor vikt vid ljudet när de utvecklar nya bilar, och i den sportigaste versionen av 5-serien har de gått ett steg längre än alla andra.
Till skillnad från exempelvis Audi, som använder ljudanläggningen för att aktivt motverka vägljud, väljer BMW att i stället använda stereon för att förstärka motorljudet. Allt för att det ska kännas roligare att köra.
Man skulle kanske kunna tro att en vass V8:a med dubbelturbo och 550 hästkrafter skulle väsnas tillräckligt mycket på egen hand, men i nya M5 får den alltså draghjälp av bilstseron.
BMW:s Active Sound Design-teknik övervakar både varvtal och belastning samt ljudet från avgassystemet. Med hjälp av en sofistikerad digitalprocessor spelar stereons högtalare sedan ett passande motorljud. Ljudnivån anpassas efter fart och körstil, så en plötslig ”plattan i mattan” på gaspedalen får både motorn och ljudanläggningen att reagera. Väljer man körinställningen ”Sport” eller ”Sport+” ändras även ljudnivån därefter.
Den nya ljudinnovationen får kanske somliga puritaner att rynka på näsan, men detta kan vara en försmak av hur det blir i framtiden när elbilar förses med elektroniska ljud, på både insidan och utsidan.
Det enda vi undrar nu är om M5-ljudet även kan användas till en laglig form av ”trimning” till mer sparsamt utrustade BMW-modeller. 520D till exempel?
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser