Aventage är Yamahas flaggskeppsserie med hemmabioförstärkare och receivrar, ett koncept som fyller 10 år i år. Tre av dessa år har gått till utvecklingen av de nya modellerna, RX-A4A, RX-A6A och den mest kraftfulla RX-A8A. Detta är den längsta tid Yamaha någonsin lagt på sina surroundreceivrar. Så vi hoppas att de har använt tiden väl.
Den mest uppenbara skillnaden från tidigare receivrar är designen, som har blivit mer minimalistisk. Och de matchar de billigare RX-V4A (läs vårt test här) och RX-V6A.
Mekaniska förbättringar
Men än viktigare är vad som gjorts med ljudet. Till exempel är kabinettet byggt på ett styvare och stabilare chassi än tidigare. Och den femte foten flyttas från chassiets mitt till strax under transformatorn för att fördela och minimera vibrationer. Denna är nu centrerad på framsidan av kabinettet, och själva transformatorn är också nyutvecklad för att leverera mer stabil ström med mindre vibrationer.
Förstärkarna är symmetriskt konstruerade, med god separering mellan effektförstärkarstegen. Analoga och digitala kretsar har var och en sin egen strömförsörjning för att helt separera dem från varandra.
Ny, framtidssäker DSP
RX-A4A, RX-A6A och RX-A8A har fått en ny DSP-processor från Qualcomm (QCS407), som har 64-bitars upplösning jämfört med föregående 32. Den har 7 gånger bättre processorkapacitet än tidigare och mycket mer kapacitet än vad som utnyttjas. Således kommer receivrarna kunna uppgraderas i framtiden.
En annan sak som har gjorts för att göra receivrarna mer framtidssäkra är att inkludera en så kallad Field Programmable Gate Array (FPGA). Detta är en typ av processor som kan omprogrammeras istället för att behövas bytas ut mot ett nytt chip i framtiden. Detta innebär till exempel att framtida ljudformat eller nya DSP-ljud kan programmeras in i FPGA med en programuppdatering. Snarare än att behöva köpa en ny förstärkare om två år.
Surroundljud med artificiell intelligens
De nya mottagarna har så kallat Surround:AI, en teknik utvecklad av Yamaha som analyserar ljudbilden med DSP och optimerar ljudet för olika element i ljudbilden: till exempel dialog, bakgrundsmusik och ljudeffekter. Allt görs i realtid, och Yamaha påstår sig ha de enda receivrarna på marknaden med denna typ av teknik.
Rumskorrigering
Yamaha använder sin egen YPAO-teknik för rumskorrigering för att automatiskt justera ljudet till dina högtalare och ditt rum. Detta görs med en avancerad parametrisk equalizer. YPAO mäter ljudet från flera punkter i rummet, och när det gäller RX-A6A och RX-A8A mäts också ljudet från flera vinklar. På så vis får systemet största möjliga kunskap om högtalarnas placering i rummet.
4K och 8K – och eARC
De nya receivrarna har naturligtvis HDMI 2.1, och de har sju ingångar vardera. Dessa stöder både 4K / 120 Hz och 8K / 60 Hz och även variabel skärmfrekvens för spel.
De flesta HDR-format stöds, inklusive både HDR10 och HDR10 +, förutom Dolby Vision.
Dessutom har receivrarna eARC (förbättrad Audio Return Channel) på HDMI-utgången, vilket innebär att den tar emot HD-ljud tillbaka från tv:n. Det betyder att du till exempel kan njuta av Dolby Atmos i TrueHD-upplösning, direkt från tv:n. eARC är också mer kompatibelt med komprimerad Dolby Atmos från streamingtjänster som Netflix, Disney + och Amazon Prime än den äldre versionen av ARC.
Hur många kanaler behöver du?
Den mest uppenbara skillnaden mellan de tre receivermodellerna är antalet kanaler de har att skryta med.
RX-A4A har 7 kanaler (7 x 110W RMS), och stöder Dolby Atmos och DTS: X i en 5.1.2-installation,
RX-A6A har 9 förstärkarkanaler och mer effekt (9 x 150 W RMS). Detta ger större flexibilitet när det gäller installation av högtalare. Du kan antingen välja 5.1.4 – det vill säga med fem högtalare i öronhöjd och fyra placerade högre upp eller 7.1.2. Receivern har också 11,2 processorkanaler, så att du med en extra stereoförstärkare kan expandera med två extra kanaler – och i princip förvandla den till RX-A8A.
En annan skillnad mellan RX-A6A och lillebror är att de två subwooferutgångarna behandlas separat. Det är alltså en riktig 9.2-receiver, medan RX-A4A är 7.1. Du kan alltså ha två subwoofers med olika placering och avstånd till sittplatserna – och receivern kalibrerar dem var för sig.
RX-A8A har 11 förstärkarkanaler men samma effekt per. kanal som RX-A6A. Detta möjliggör sju högtalare i golvnivå med ytterligare fyra högtalare på höjden. Enligt vår mening är detta den optimala högtalarinställningen i stora rum. Från vad vi kan se i specifikationerna, är den annars identisk med RX-A6A.
Detta innebär att du verkligen ska vara säker på att du behöver 11 kanaler innan du köper toppmodellen. Speciellt när du ser att RX-A6A är så mycket billigare, vilket i sin tur ger plats för en extra stereoförstärkare i budgeten om du en dag upptäcker att du behöver den.
RX-A4A, RX-A6A och RX-A8A: Priser och tillgänglighet:
RX-A4A anländer i juni och kostar cirka 16 000 kronor. RX-A6A och RX-A8A kommer båda i juli och beräknas kosta cirka 27 000 respektive 38 000 kronor.