Panasonics plasmaskärmar har varit (och är fortfarande) många filmälskares favoriter eftersom de har en djup svärta och naturliga färger. Nu vill det japanska märket ge samma kvaliteter till sina LED/LCD-skärmar.
LCD-divisionen har nämligen spelat andrafiol under lång tid. Med tanke på att 42 tum har varit den största storleken och på att TV-apparaterna haft brist på finesser och milt sagt trist design är det inte så konstigt att de hamnat i skuggan av Panasonics egna plasmamodeller – för att inte tala om LED-rivaler LG och Samsung.
2012 tycks det dock hända saker och ting. I år lanserar Panasonic nämligen sitt största LCD/LED-sortiment någonsin och TV-apparaterna har fått ett rejält lyft när det gäller design, finesser och skärmstorlekar.
Sammanlagt lanseras 20 modeller, från 19 till 55 tum och alla med kantmonterad LED-belysning. Åtta har aktiv 3D-teknik och fem passiv. Panasonic blir alltså det tredje märket som satsar på passiva glasögon, vid sidan av Philips och LG.
Nästan samtliga modeller har den molnbaserade tjänsten Viera Connect och internetportalen Smart Viera. Med hjälp av den nya appen Viera Remote i en smartmobil eller surfplatta kan man växla mellan olika källor och program på ett enkelt sätt. Appen fungerar också som tangentbord till webbläsaren och till och med som spelkontroll.
Snygg bild
Panasonics LCD-skärmar har bildpaneler av typen IPS (In-Plane Switching) som är känd för sin höga bildkvalitet och en synvinkel på hela 178 grader, vilket betyder rena och klara färger även om man tittar långt ut från sidan. Backlight Scanning med en uppdateringsfrekvens på hela 1600 Hz samt en kort responstid ska se till att rörelser är mjuka och sömlösa.
Vi fick en närmare titt på de nya LED-skärmarna på Panasonics europalansering i Hamburg och kan rapportera att bildkvaliteten ser synnerligen lovande ut. Panasonic är kända för sin fina bildbehandling och LED-modellerna tycks ha ärvt färgestetiken vi har vant oss vid från plasmaskärmarna, i kombination med hög ljusstyrka och ytterst lite brus.
Panasonic hade ställt upp en hel vägg av plasma- och LED-modeller sida vid sida och bitvis var det svårt att skilja LED och plasma från varandra. Det var nog tanken också, men betonar att de två teknikerna närmat sig varandra. LED-skärmarna har fått bättre färgåtergivning och plasmaskärmarna måste sägas ha fått en imponerande ljusstyrka.
Panasonic har bestämt sig för att förstärka sin gröna profil de närmaste åren. På det området spelar LED-skärmarna en viktig roll eftersom de kombinerar en fenomenal ljusstyrka med låg strömförbrukning, som klassas som A+ på de flesta modellerna.
Panasonics LED/LCD-sortiment består av 7 modellserier:
Toppserien WT50 har den högsta bildkvaliteten, samt full nätverksfunktionalitet och aktiv 3D-teknik. Den inbyggda Dual Core-processorn gör att WT50 klarar krävande smart-funktioner, inklusive appen Viera Remote Pro som kan flytta material – bilder, webbsidor eller live-TV – från Viera-skärmen till en smartmobil eller en surfplatta och vice versa. WT50 har en tunn design i glas och metall med en minimalistisk ram runt skärmen.
DT-serien finns i 55 och 47 tum och har också Dual Core-processor med tillhörande avancerade nätfunktioner, stilren design och Full-HD-3D. TV-apparaterna är utrustade med en Clear Panel Pro-bildpanel som imponerar med hög kontrast.
ET50 finns i 37 och 42 tum och är de billigaste modellerna med aktiv 3D-teknik
ET5-serien består av 55-, 47- och 42-tumsmodeller och har passiv 3D-teknik med polariserande glasögon.
Dessutom finns budgetserierna E5 (47, 42, 37 och 32 tum), U5 (42 tum), X5 (32, 24 och 19 tum) samt C5 (32 och 24 tum) utan 3D.
De nya Viera-modellerna lanseras löpande under våren.
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser