Den vanligaste surroundanläggningen är fortfarande 5.1-systemet, som också är grunduppställningen inom surroundtekniken. 5.1 innebär som bekant två fronthögtalare, en centerhögtalare och två surroundhögtalare vid sidan, eller snett bakom lyssnaren. Till detta finns en baslåda (Low Frequency Effects).
Surroundtekniken innebär vidare att ljudet är flerkanaligt, alltså uppdelat på två eller flera kanaler som lagrats i analog eller digital form. Kodningen sker antingen i matrisform eller diskret, där den förstnämnda och lite äldre formen innebär att flera analoga kanaler bakas ihop till en (eller flera) kanaler med hjälp av fasförskjutningsteknik.
Diskret hantering innebär att ljudet är digitalt och att varje kanal hanteras separat (diskret) och kodas ihop till en sammansatt dataström. Det här är den vanligaste surroundtekniken idag. Det finns även hybrider av diskreta och matriskodningar (Dolby Pro Logic), där en eller flera surroundsignaler matriskodas ihop med en diskret signal.
6.1 och 7.1
Med 6.1- och 7.1-systemen ökar man på antalet surroundhögtalare till tre respektive fyra, men fortfarande bara tre fronthögtalare. De här systemen använder matriskodning på den sjätte och sjunde kanalen och är egentligen inte äkta diskreta och separata ljudkanaler. 6.1 finns i formaten Dolby Digital EX och DTS-ES och är vanliga på DVD-skivor.
Det finns även varianter på 5.1 som i praktiken innebär sju högtalare plus en subbas. Det är Dolby Pro Logic IIz och DTS Neo:X, som innebär två extra fronthögtalare som placeras ovanför eller lite högre upp än de ordinarie fronthögtalarna.
Nyare surroundsystem har oftast stöd för 7.1 och många filmer görs också i de nya formaten. De vanligaste ljudformaten kallas för Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio och har betydligt högre ljudkvalitet. Dessa finns exempelvis på Blu-ray.
10.2
10.2 sägs vara nästa generations surroundteknik. Formatet använder DTS-tekniken och utvecklades av THX-skaparen Tomlinson Holman vid TMH Labs och Chris Kyriakakis från USC Viterbi School of Engineering.
Utvecklarna hävdar att, citat: ”10.2 är dubbelt så bra som 5.1” och att ”10.2 är nästa steg i utvecklingen, men inte det sista”. Holman är även upphovsman till begreppet ”5.1”, som anses vara det minimala antalet högtalare i ett surroundsystem.
Holman hävdar vidare att högre samplingsfrekvenser inte har en ”betydande lyssningseffekt, utan att det istället är fler antal diskreta kanaler som ökar den rumsliga ljudbilden hos lyssnaren”. Allt enligt Holmans teorier.
Sju fronthögtalare
10.2 innebär hela sju fronthögtalare framför lyssnaren och tre surroundhögtakare bakom soffan samt två subbas-högtalare (ibland tre subbasar).
Varför ska man då ha sju fronthögtalare? Skälet är att den rumsliga uppfattningen av ljud hos människan är mycket mer precis framför lyssnaren än bakom. Två av fronthögtalarna är dessutom placerade närmare taket i 45 graders vinkel, vilket kan skapa en rumslig ljudbild i höjdled.
Bristen på vertikal information har länge ansetts vara ett av de största hindren för realistisk ljudåtergivning. Ett hinder som alltså 10.2 ska överbrygga enligt utvecklarna.
Forskning i den mänskliga hörseln visar att vi kan höra fler riktningar än vad dagens system medger. Vi använder det direkta ljudet för att lokalisera riktningen av ljudkällor och det reflekterade ljudet att uppfatta storleken på ljudkällan. Se även faktarutan!
Nackdelar
En svårighet med all surroundteknik är möbleringen, rummet behöver stor volym och även golvyta. Förutom att placera ut åtta högtalare i en cirkel runt lyssnaren, så ska två fronthögtalare placeras på väggen, nära taket i 45 graders vinkel. Till detta kommer kableringen från förstärkaren. Det blir mycket kablar till alla högtalare.
Samtidigt kan man befara en kvalitetsminskning med utökade surroundkanaler, särskilt om priset för en 10.2-anläggning ska säljas till samma pris som en 5.1-anläggning, med fem extra högtalare och ytterligare en subbas.
Få filmer
När detta skrivs så finns det bara en film tillgänglig som använder 10.2-formatet. Det är en 30 minuters film som heter ”Seven Swans”. Det finns dessutom bara ett fåtal förstärkare som påstår sig kunna leverera 10.2 med egna slutsteg, exempelvis Pioneer SC-09TX och Yamaha RX-Z11.
Tillgången till 10.2 är således än så länge relativt begränsad och i dagsläget finns bara två kommersiella system i New York. Det ena systemet är placerat i en musikstudio och det andra i ett lyssningsrum.
THX
THX-tekniken är ursprungligen ett regelverk som talar om hur biografer ska vara beskaffade rent tekniskt och akustiskt för att ge filmen rättvisa. THX-normerna finns även för hemmabioanläggningar och kallas då THX
Select, Ultra och Ultra 2.
Lite förvillande dyker även begreppet THX upp på befintliga surroundsystem, bland annat THX Surround EX som variant av Dolby Digital EX. Licensfrågor lär ligga bakom namnförvirringen.
10.2 – Audyssey
Bakom 10.2 står – förutom upphovsmannen Tom Holman – även det amerikanska företaget Audyssey, ett Los Angeles-baserat företag som designar och utvecklar innovativ ljudteknik och produkter för musikentusiaster.
Företagets rötter finns i forskning och utveckling och man löser även problem med ljud och musik, så att det blir en exakt återgivning av inspelad musik, film eller live-framträdanden. Audysseys teknik finns i mobiltelefoner, hemmabiohögtalare, TV-apparater, högtalarsystem och bilar. I hemmabiosammanhang är Audyssey mest känt för deras system för rumskorrektion, som finns i många moderna hemmabioförstärkare. Inspelningsstudior och biografer använder även Audysseys teknik.
Audyssey löser grundläggande problem med ljudet, som toppar i ljudnivåerna eller dålig ljudkvalitet vid låga ljudnivåer. Man ägnar sig även åt vetenskapen om psykoakustik, akustisk signalbehandling och komplexa matematiska algoritmer.
Företaget gräver även i mer komplicerade problem med ljudet, till exempel hur rumsakustiken påverkas av möbler, väggar och fönster, och hur man kompenserar för små högtalare som begränsas av fysikens lagar. Audyssey hävdar att det är tre faktorer som är nödvändiga för en realistisk ljudåtergivning.
1. Frekvensomfång
2. Dynamiskt omfång
3. Korrekt rumslig perception
Perception är inte den enda faktorn som spelar in, enligt Audyssey. Fysiken i rumsakustik för musik är väl kartlagd och rummet är egentligen en förlängning av högtalaren. Forskning har visat att vi har starka preferenser för riktning, frekvenssvar och ankomsttiden av reflekterat ljud. Ytterligare kanaler och surroundljud behövs därför för att korrekt återge dessa komponenter.
Resultatet av 10.2 sägs vara det mest engagerande och realistiska hemmabioljudet på marknaden. Måhända blir det även en ny standard för surroundljud.
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser