Google rapporterar nu att de har börjat rulla ut en lösning på problemet som har drabbat Chromecast 2nd generation och Chromecast Audio-enheter över hela världen. Uppdateringen kommer gradvis att distribueras till alla berörda enheter under de närmaste dagarna.
Lösningen är på gång
”Vi har börjat rulla ut en lösning för problemet med Chromecast (2:a generationen) och Chromecast Audio-enheter, som kommer att slutföras under de närmaste dagarna”, skriver Google Nest-teamet i en färsk uppdatering på sitt forum.
Uttalandet kommer efter att tiotusentals – kanske miljoner – Chromecast-användare sedan helgen har upplevt att deras enheter plötsligt slutat fungera. Problemet har kopplats till ett utgånget certifikat i enheternas firmware, vilket har inneburit att enheterna inte längre kunde autentiseras när de försökte ansluta till nätverket.

Enheten måste vara ansluten för att ta emot uppdateringen
För att enheten ska kunna ta emot uppdateringen understryker Google att den måste vara ansluten till nätverket. Detta kan vara en utmaning för användare som har fabriksåterställt sina enheter i ett försök att lösa problemet.
”Din enhet måste vara ansluten för att ta emot uppdateringen. Om du utförde en fabriksåterställning under den inledande felsökningen kan du fortfarande uppleva ett problem där du inte kan konfigurera din enhet igen. Vi arbetar för att lösa detta så snart som möjligt”, förklarar Google.
Tillfällig lösning fortfarande användbar
Den tillfälliga lösningen som upptäcktes av kreativa användare är fortfarande viktig för de som har återställt sina enheter. Metoden gör det möjligt för användare att ansluta sin Chromecast tillbaka till sitt Wi-Fi-nätverk så att den kan ta emot den officiella uppdateringen.
Så här fungerar den tillfälliga lösningen:
- Ändra datumet på din mobiltelefon till före den 8 mars 2025
- Starta om din Chromecast och återställ den igen
- Ställ in enheten igen via Google Home-appen
- När enheten är ansluten till Wi-Fi kan du ställa in telefonens datum tillbaka till nutid
Den här metoden har bekräftats fungera av flera användare och kan vara avgörande för att göra din enhet redo att ta emot Googles uppdatering.
Global spridning av problemet
Buggen, som uppstod runt den 9 mars, har påverkat användare runt om i världen, med rapporter från USA, Europa, Asien och Latinamerika. Problemet har varit särskilt frustrerande för användare som förlitar sig på Chromecast för att titta på streamingtjänster som Netflix, YouTube och andra plattformar.
Särskilt ägare av Chromecast Audio, som Google slutade producera för flera år sedan, har varit oroliga för sina enheter, eftersom dessa har blivit populära för att ge nytt liv åt äldre högtalarsystem.

Lärdomar för framtiden
Situationen har väckt frågor om hur sådana kritiska certifikatuppdateringar ska hanteras i framtiden. Många användare har uttryckt förvåning över att ett utgånget certifikat kan leda till så omfattande problem.
Andra har påpekat att Googles första råd om att inte återställa enheterna kom för sent, eftersom fabriksåterställning vanligtvis är det första steget i Googles egen felsökningsguide när en Chromecast inte fungerar.
När kommer alla enheter att vara tillbaka?
Google har inte gett någon specifik tidsram för när alla enheter kommer att vara uppdaterade och fungera normalt igen, men antyder att processen kommer att ske under ”de närmaste dagarna”.
För användare som väntar på att deras enheter ska komma igång igen innebär detta att tjänsten gradvis kommer att återställas under en kort tidsperiod.
Mer info: Google Nest Community
Läs hela artikeln med LB+
Supererbjudande - 1 månad 10:-
Prova LB+ i en månad för 10:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total 6 månader!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till mer än 7800 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser