Ljud som omringar oss är inte längre tillräckligt. Nu ska man ha ljud ovanifrån också, vilket Dolby demonstrerade när de lyfte biokänslan ordentligt 2012 med sitt Atmos-ljudformat. Men även om äkta tredimensionellt ljud är väldigt populärt på bio så har det inte varit lika enkelt att övertala folk där hemma att fylla rummet med ännu fler högtalare. Förhoppningen är att undvika problemet genom att fälla in kanalerna direkt i fronthögtalarna, och ett par märken har hoppat på tåget.
Varför vill vi ha det?
När man väl har hört hur Dolby Atmos lyfter ljudet på bio och gör det mer naturtroget så vill man bara ha mer. Och det är helt grymt att man kan få samma upplevelser hemma! Ännu så länge finns det inte så många Atmos-titlar på Blu-ray, men allt fler är på gång och – tro oss – har du väl varit i den tredimensionella bubblan av ljud så vill du inte gå ur den.
Vilka är svårigheterna?
Men allt är inte problemfritt. Det mest uppenbara är att många därute vägrat att fylla rummet med ännu fler högtalare. Ytterligare två eller fyra stycken utöver ett komplett hemmabiosystem drabbar inte bara plånboken, det är också en svår utmaning att integrera i ett annars så minimalistiskt hem. Av det skälet är Atmos ofta reserverat för dem som har sådan tur att de kunnat skaffa sig ett särskilt hemmabiorum och som alltså kan befria vardagsrummet från fler lådor.
Själva installationen är en annan utmaning. Man kan ha högtalare som är infällda i taket och på så sätt göra allting ganska så osynligt. Men själva monteringen är inte hur enkel som helst – och har man betongtak så måste man lägga in ett nytt gips- eller trätak under för att få högtalarna helt dolda. Då blir en professionell montör ofta lösningen.
Virtuella höjdkanaler
Det är här Atmos-förberedda fronthögtalare – eller Atmos Elevation, som det också heter – kommer in i bilden. I stället för att montera högtalare i taket så är Atmos-kanalerna infällda på ovansidan av fronthögtalarna. Elementen pekar snett upp mot taket och tanken är att ljudet projiceras upp i taket och sedan reflekteras ned mot lyssnaren. Resultatet är ett ljud som låter som om det kommer ovanifrån, utan att man behöver skruva upp högtalare i taket.
Svårigheter med virtuell Atmos
Det är inte bara att vinkla upp ljudet mot taket och hoppas att det ska studsa ner igen och låta likadant på rätt ställe. För det första läcker högtalare alltid en del ljud rakt framåt, oavsett vilken vinkel de har. Det skulle potentiellt kunna förstöra illusionen av höjd. Detta har Dolby tagit med i beräkningen när de utvecklade delningsfiltret, som bygger på psykoakustiska modeller och höjer ljudet en aning vid 7,5 kHz och sänker det vid 12 kHz. Det gör att ljudet som kommer direkt framifrån känns som om det kommer ovanifrån. Frågan är hur det funkar när det direkta ljudet blandar sig med det som reflekteras från taket. Filtret påverkar nämligen allt ljud, såväl reflekterat som direkt.
En annan aspekt påpekades av Arcams produktchef Andy Moore vid ett besök i januari:
– Det första jag tänker på är: ”Vilket slags material har man in taket? Det finns ju inte två tak som är likadana. Och hur gör man om man har snedtak?” Det kan omöjligt bli rätt.
Och bortsett från att olika tak reflekterar ljud på olika sätt så har man utmaningen med spridningen av ljudet. När ljudet träffar taket reflekteras det ner mot lyssnaren vid flera olika tidpunkter. Till skillnad från takmonterade högtalare som är mycket mer punktformiga och som därmed träffar örat mer faskorrekt.
Hur fungerar det i praktiken
Med allt detta i tankarna är vi nyfikna på att ta reda på hur bra Atmos Elevation-högtalare fungerar i praktiken. Vi har blivit överraskade förut, bland annat av en del soundbar-högtalare, som med hjälp av samma principer nästan ger ett intryck av surroundljud. Och det är ju trots allt Dolby vi pratar om. Det är ett företag som ligger bakom flera banbrytande ljudteknologier – och som gav oss surroundljud till att börja med. Ett seriöst laboratorieföretag som Dolby släpper knappast ut något på marknaden som inte funkar.
Surroundljud i hemmabion är inget nytt. Det har länge varit ett faktum att riktig hemmabio behöver en centerhögtalare som komplement till de två frontarna, plus två bakhögtalare och en subwoofer för baseffekterna. Sedan fick vi 6.1-ljud med en extra centerhögtalare längst bak, som sedan utökades till 7.1 med två par bakhögtalare. Principen med 360 graders ljud är med andra ord välbekant och etablerad. På senare tid har tekniken taget ett steg uppåt också. Genom att ha högtalare i taken ovanför lyssningsplatsen får man fram höjdperspektivet i ljudspåret och åstadkommer en mycket mer exakt och omslutande ”bubbla” av ljud. Takhögtalarna hjälper till att knyta ihop ljudbilden på ett mer realistiskt sätt. Atmos kan ge en mer precis panorering av ljudeffekterna i ett tredimensionellt rum. Föremål i ljudbilden låter som just det, som om de svävar i luften i stället för att komma från varje enskild högtalare.
Detta behöver du
Receiver som stöder Dolby Atmos
För att få Atmos- och DTS:X-ljud behöver du en hemmabioförstärkare som avkodar formaten. Själva Blu-ray-spelaren behöver inte ha speciellt stöd för det eftersom formatet ligger inbakat i skivans digitalsignal. Många moderna receivrar stöder båda formaten.
Högtalare
Sedan behöver man naturligtvis högtalare. Två eller fyra Atmos-högtalare, beroende på vad man behöver och vad hemmabioförstärkaren eller -receivern klarar av. Det finns olika lösningar, du kan naturligtvis sätta helt vanliga surroundkanaler i taket, eller montera in mer diskreta takhögtalare inuti taket. Eller – som vi redan har diskuterat – skaffa fronthögtalare med infällda Atmos-kanaler. Det finns också särskilda Atmos-högtalare som läggs löst ovanpå fronthögtalarna.
Kravet Dolby ställer på Atmos-högtalare är att de ska tåla ljudtryck på 105 dB och nå ner till 80 Hz. Hemma blir ljudtrycket sällan så högt, men det är bra att känna till.
Källmaterial
Äkta atmosfäriska ljudupplevelser kräver källmaterial också. Allt fler Blu-ray-filmer får Atmos. Bland annat har Mad Max: Fury Road och Mission: Impossible – Rogue Nation ljud som är Dolby Atmos-kodat. Ännu så länge finns det betydligt färre med DTS:X, en av ytterst få titlar är Ex Machina. Filmer utan Dolby Atmos eller DTS:X kan konverteras upp till höjdformat i surroundprocessorn, med mer eller mindre lyckat resultat.
Dolby får naturligtvis inte ha 3D-upplevelserna för sig själva. Ärkerivalen DTS har också lanserat ett eget system för takhögtalare som heter DTS:X. Ännu så länge har inte DTS anammat att fälla in höjdkanalerna i fronthögtalarna – så kallade Elevation-högtalare.
Det finns ett tredje 3D-ljudformat, Auro 3D, men det kan mer betraktas som en kuriositet. Det kräver en helt annan högtalaruppställning där takhögtalarna sitter direkt ovanför golvhögtalarna och är alltså inte kompatibelt med Dolby Atmos-placeringen. Eftersom det bara förväntas komma få filmer med Auro 3D så är det inte något vi rekommenderar att man investerar i.
1 reaktion på ”Genväg till himlen?”
Skriv en kommentar
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser
Vi har snedtak och det ovanför tvn samt ovanför soffan, hur gör jag med atmos haha hur jag än tänker så får jag vara till ett par mittemellan soffa och tv på balkarna i taket. Vill ju egentligen ha 4 men det blir väl fel att bygga in i snedtaket bakom soffan antar jag.