För att skapa ”stämning” i filmer används färger, och särskilt färgtemperatur, aktivt av regissörer. Ska en projektor göra sitt allra bästa – och måla upp en bild som ser ut som filmen var tänkt att göra – måste den kalibreras efter en serie referensvärden (BT709).
Jämfört med en TV-apparat är det flera aspekter som påverkar bilden från en projektor. Ljusreflektioner från rummet samt dukens färgneutralitet och reflektionsförmåga är viktiga faktorer som man måste ta hänsyn till när man kalibrerar. Därför mäter vi också direkt från duken när vi kalibrerar våra testexemplar.
Hur går det till?
Ljusstyrka och kontrast ställs in för att ange tillgängligt dynamikomfång. Korrekt gamma, hur fort projektorn ”rullar av” svart, ställs in för att maximera bilddynamiken efter rummet och duken. Sedan följer färgtemperatur, det vill säga ”blandningen” av primärfärgerna rött, grönt och blått, för att få korrekt temperatur genom hela gråskalan (D65). Detta görs genom att fintrimma RGB gain och bias.
Färgrymden justeras med hjälp av ett CIE-diagram, ett tredimensionellt ”rum” där ytterpunkterna anges för färgmättnad, färgbalans och ljusstyrkan för de sex färgkanalerna. Sedan kontrolleras färgtemperatur och dynamikomfång igen. Det sista vi korrigerar är färgmättnaden, för att rent visuellt konstatera att färgåtergivningen är neutral.
Före och efter kalibrering
Epson EH-TW9000W är inte illa kalibrerad alls från fabriken, men som synes av RGB-balansen före kalibreringen så saknas ljusstyrka i grönt genom hela gråskalan. Gamma är också i lägsta laget, med ett genomsnitt på 2,0. Dessutom är färgrymden (Gamut CIE) för stort jämfört med referensvärdena, vilket leder till en kraftig övermättnad. Det betyder rödmosiga ansikten, neonblå himmel och gräs som påminner om gräll plast.
Lyckligtvis har Epson givit oss allt vi behöver för att korrigera felen. Mätningarna efter kalibreringen visar på en projektor med exceptionellt små avvikelser mot standarden (BT709). Färgåtergivning och färgtemperatur känns naturlig och välbalanserad. Hudtoner har fått helt nytt liv och dynamiken är optimal efter vad rummet tillåter.
Mätt dynamikomfång efter kalibrering uppvisar en grundkontrast på 7800:1, alltså kontrasten mellan svart och vit testbild utan någon dynamisk iris. Kontrasten mellan svarta och vita rutor i ett schackmönster (ANSI-kontrast) är hela 370:1!
Sammanfattning
Med tanke på att detta är en LCD-projektor har den enastående värden. Kontrastvärdena representerar en ökning på 50 procent jämfört med förra generationen från Epson, vilket innebär att TW9000W ligger på samma nivå som Sony VPL-HW30ES och JVC DLA-X30 när det gäller bilddynamik.
Gamma – Före kalibrering
Gamma – Efter kalibrering
RGB Balance – Före kalibrering
RGB Balance – Efter kalibrering
Gamut CIE – Före kalibrering
Gamut CIE – Efter kalibrering
1 reaktion på ”Bättre bild med kalibrering”
Skriv en kommentar
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser
Hur kommer jag i kontakt med en seriös bild kalibrerings firma, sökt på Google men inte så framgångsrikt!
Vänligen Ulf Sundin