Vissa av oss kommer ihåg första iPod med hårddisk och snurrhjul för att navigera. De ersattes tack och lov av en något modernare modell med stor färgskärm och ett klickhjul i stället. Vad många däremot förmodligen har glömt att man under en period kunde köpa spel till iPoden. Med intåget av iPhone dog intresset och Apple fimpade dem från iTunes. Vilket gjorde dem omöjliga att återställa om man tvingades rensa sin iPod. Nu har fiffiga hackare som vill bevara dessa antikviteter lyckats komma runt problemet.
Även om användare under året lyckats göra backup på spelfilen så har det inte hjälpt så mycket då de är skyddade av Apples omfattande kopieringsskydd. Det är nämligen inte nog med att spelet är knutet till spelarens iTunes-konto, det är låst till den iTunes-klient som spelet synkades från. En grupp iPod-entusiaster har under åren kommit på hur man kan synka till en andra installation av iTunes och om alla gör det till samma, så blir den i praktiken ett huvudbibliotek med allas spel. Dock måste alla iPods fysiskt synkroniseras på plats, vilket krävde ett opraktiskt postande av paket fram och tillbaka.
Men tidigare i månaden startade Reddit-användaren Olsro iPod Clickwheel Games Preservation Project för att i stället samla spelen på en virtuell dator på nätet. De senaste veckorna har gruppen lyckats samla 47 spel i molnet som ska kunna synkroniseras till allas iPods. Man måste alltså fortfarande äga en fysiskt apparat för att njuta av spelen.
Om nu njuta är rätt ord. Många av spelen är ärligt talat ganska kassa och något man tröttnar på väldigt snabbt. Mycket beroende på att de blir väldigt begränsade när spelkontrollen bara har en enda actionknapp. Men det handlar mycket om nostalgi.
I en intervju med ArsTechnica säger Olsro:
The clickwheel games were a reflect[ion] of that gaming period of premium games. Without ads, bullshit, and micro-transactions and playable fully offline from start to end… Then the market evolved [on iOS] with cheaper premium games like Angry Birds before being invaded with ads everywhere and aggressive monetizations…”
Källa: ArsTechnica