Powers historia i Sverige började med kedjan City Stormarknad på 1980-talet. De köptes på 1990-talet av KF och bytte på 2000-talet namn till Power. De köptes 2004 av Norska Expert, och efter att de även köpt svenska Expert bytte Power-butikerna namn till Expert Stormarknad. 2012 gick den svenska verksamheten i konkurs.
Men Power var fortsatt en av Nordens största elektronikkedjor med e-handel och fysiska butiker i Norge, Finland och Danmark. De senaste 5 åren har företaget även funnits på den svenska elektronikmarknaden – men bara genom näthandel. Det blir en förändring nu: I sommar blir de 29 MediaMarkt-butikerna i Sverige Power-butiker.
MediaMarkts varuhus i Sverige kommer under 2023 omprofileras och uppgå i POWER International AS.
”Det här är ett viktigt och korrekt drag för både Power och MediaMarkt Sverige. Vi kompletterar varandra inom flera områden, och båda parter har kompetens och marknadsinsikt som kan bidra till att öka värdeskapandet i bolaget på kort och lång sikt. Vi menar att det här är en väldigt bra lösning för företagen, leverantörerna, medarbetarna och kunderna”, säger Ronny Blomseth, VD på Power.
Butiker, kontorslokaler och distributionssystem ingår också i förvärvet som beräknas vara klart under sommaren 2023. Samtidigt åtar sig Power alla kundåtaganden och kundgarantier. MediaMarkt kommer framöver ha en minoritetsandel på 20 procent i Power Sweden.
”Power har hela tiden haft en tydlig ambition att komma in på den svenska marknaden. Fusionen med MediaMarkts svenska verksamhet är pusselbiten som saknats för att ge oss den närvaro vi siktat på. Vi får varuhus med både den storlek och det läge vi ville ha, förutom duktiga och kompetenta medarbetare som är nyckeln till framgång”, säger Ronny Blomseth.
MediaMarkt har 1300 anställda i Sverige och omsatte 5,3 miljarder kronor 2022. Efter förvärvet kommer Power att finnas i Norge, Danmark, Finland och Sverige med totalt 269 butiker.