Med hjälp av så kallade deepfakes kan man sätta nya ansikten på människor i videoinspelningar. Tack vare datorkraft och artificiell intelligens kan man till exempel lägga ord i munnen på politiker som aldrig hade sagts i verkligheten. Möjligheterna för missbruk och manipulation är oändliga!
Filmbolaget Warner Bros. har lyckligtvis hittat en mer ofarlig användning av domedagstekniken. De använder deepfakes som reklamstunt för sin nya film, ”Reminescence”.
Filmen är ett science fiction-deckardrama i film noir-stil, med Hugh Jackman som privatdetektiven Nick Bannister. Bannister använder hologram för att hjälpa sina klienter att komma ihåg minnen.
Lika intressant är dock personen i birollen. För det är du. Åtminstone i den versionen av trailern som du hittar på filmens webbplats. Där laddar du upp ett foto på dig själv – och bara ett par sekunder senare finns ditt ansikte i deepfake-animerad version i trailern. Lika fascinerande som det är skrämmande!
Du kan också ladda ner den 35 sekunder långa filmsnutten i MP4 -format – så att du har ett minne från din korta filmkarriär.
(Artikelfoto: Warner Bros.)
Läs hela artikeln med LB+
Nyårserbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
30% På LB+ Total i 6 månader!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser