Många kanske tror att det är kultserien Stranger Things eller det påkostade kostymdramat Bridgerton som är Netflix största succéer genom tiderna.
De är den andra respektive sjätte mest streamade originalserien – men det är en sydkoreansk (!) serie som toppar listan: Squid Game!
Seriens skapare Hwang Dong-hyuk hade ursprungligen planerat en långfilm, men efter att Netflix öppnat plånboken såg han en möjlighet att göra en hel serie om ett brutalt överlevnadsspel.
Squid Game blev snabbt ett globalt fenomen efter premiären 2021.
Hela 1,65 miljarder människor hade tittat på serien under de första 28 dagarna efter premiären – så det var självklart att Netflix skulle bygga vidare på framgången. Och redan i juni 2021 gav Netflix grönt ljus för den andra säsongen.
It took 12 years to bring the first season of Squid Game to life last year, but if took 12 days for Squid Game to become the most popular series ever. Gi-hun returns. The front man returns. The man in the suit ddakji might be back. You also will be introduced to Young-hee’s boyfriend, Cheol-su.
Squid Game, säsong 2 hade global Netflix-premiär den 26 december – men den här gången är tittarna splittrade i sina åsikter om den dystopiska serien.
I säsong 1 introducerades vi till ett slags realityspel där vanliga, desperata människor som hade hamnat i skuld (bokstavligen) satsade sina liv i ett våldsamt, bisarrt spel med barnleksaker som tema.
Nu är spelen igång igen!
I säsong 2 byggs spänningen upp. Lee Jung-jae återvänder i rollen som Seong Gi-hun, även känd som Spelare 456.
Gi-hun, som har en förhärdad attityd och ärr från tidigare spel, är på en desperat jakt efter att avslöja den dödliga sanningen om tävlingen. Men hans varningar hörsammas inte och spänningarna stiger när andra spelare börjar ifrågasätta hans motiv.
Lee Byung-hun är tillbaka som den mystiske Front Man, med sina dolda avsikter. Wi Ha-jun gör comeback som Hwang Jun-ho, den kompromisslöse utredaren som driver handlingen framåt genom sitt eget uppdrag.
Skruven har dragits åt ett par snäpp, tempot är högre och säsongen är både mörkare och blodigare – något som inte alla Netflix-abonnenter, eller recensenter, uppskattar.
ScreenRant rapporterar att tittarna som ger serien en ”tumme upp” (på Rotten Tomatoes) har sjunkit från skyhöga 84 % för säsong 1 till mediokra 64 % för säsong 2.
Kritikerna är inte lika kritiska, men även här har det varit en nedgång. Från den första säsongens rekordhöga 95 procent till uppföljarens 86 procent.
The Daily Beasts recensent Nick Schager ger säsong 2 ”rött ljus”, kallar den ojämn och efterlyser faktiskt mer död och fördärv:
Unfortunately, Squid Game’s finale reveals that it was in no rush at the outset because it never had any intention of wrapping things up, ending on a note that leaves the fate of countless characters—and their mission to escape with money, their lives, or both—in limbo.
Regardless, there’s something disheartening about a season that can’t devise a rewarding way to start or finish—and, by extension, to develop its conceit in a consistently captivating manner.
Det var Forbes som först rapporterade om de mer kritiska recensionerna.
Det blandade mottagandet har också fått distributionsbolaget för serien, Artist United Inc, att dyka på börsen. Ned -30 % igår, rapporterar Bloomberg.
Netflix har ännu inte kommenterat ärendet, och streamingjätten har inte heller släppt några tittarsiffror från de första streamingdagarna.