I takt med att fler och fler internationella strömningstjänster dyker upp marknaden slåss de om att göra så många lukrativa avtal som möjligt för att ge abonnenterna exklusivt innehåll.
I dag kan du bland annat välja mellan följande:
- Netflix
- Disney+
- HBO Nordic (snart HBO Max)
- Prime Video
- Apple TV+
- Paramount+
- Viaplay
Det säger sig självt att du inte kan betala för allihop. Nyckeln till framgång blir då:
- Mycket och varierat kvalitetsinnehåll
- Unikt innehåll (som du bara hittar på en viss tjänst)
- Lokalt producerat innehåll
2021 har på allvar blivit ett år fullt av sammanslagningar och uppköp.
För en månad sedan kom nyheten att AT&T och Discovery går samman. AT&T äger redan CNN, HBO och Warner Bros., nu slår de ihop Warner Bros. Entertainment (som bland annat sitter med Harry Potter i sin filmportfölj) med Discoverys nätverk – och skapar tillsammans en ny streaming-jätte.
Om det godkänns av konkurrensmyndigheterna kommer det nya företaget (under ledning av David Zaslav) att vara igång under 2022.
Strax därefter meddelade Jeff Bezos att Amazon köper det legendariska filmföretaget MGM, som med sitt stora arkiv med fler än 4 500 filmer bland annat har rättigheterna till alla James Bond-filmer.
Detta innebär att den enda av de stora Hollywood-studiorna som inte har någon egen strömningstjänst är Sony Pictures.
I april skrev Netflix dock ett avtal med Sony om rättigheterna till Sony Pictures filmer de kommande fem åren. Det innebär att världens ledande strömningstjänst säkrat många lukrativa storfilmer, bland annat Spider-Man – och Jumanji-serierna.
I går plockade Reed Hastings fram plånboken igen och tecknade ett avtal med ingen mindre än Steven Spielberg!
Spielberg är en av de mest framgångsrika regissörerna genom tiderna, filmer som Hajen, Närkontakt av tredje graden, ET, Indiana Jones, Purpurfärgen, Empire of the Sun, Jurassic Park, Schindler’s List, Saving Private Ryan, Minority Report, München, Lincoln och Spionernas bro på sin synnerligen välfyllda CV gör honom till en av filmindustrins säkraste kassasuccéer och Hollywoods mäktigaste män.
Steven Spielbergs produktionsbolag, Amblin Partners har tecknat ett exklusivt avtal med Netflix som säkrar dem flera filmer om året från Spielberg & Co de kommande åren.
Filmerna släpps uteslutande på Netflix och får därmed inte någon biodistribution. Det enda undantaget är om Netflix, på ad hoc-basis, godkänner en begränsad biodistribution, som de gjorde med Roma och Marriage Story.
Avtalet garanterar minst två filmer om året från Amblin till Netflix och gäller löpande de kommande åren. Det ryktas att Spielberg själv kan tänka sig att stå för regin av någon av filmerna.
Mångårige Spielberg-partnern och nära vännen Martin Scorsese ”joined the Dark Side” redan för några år sedan, 2019 regisserade han mästerverket The Irishman exklusivt för Netflix. Filmen nominerades till 10 Oscars, inklusive årets bästa film.
I pressmeddelandet berättar Spielberg mer om avtalet:
At Amblin, storytelling will forever be at the center of everything we do, and from the minute Ted [Sarandos, Netflix (red.anm.)] and I started discussing a partnership, it was abundantly clear that we had an amazing opportunity to tell new stories together and reach audiences in new ways. This new avenue for our films, alongside the stories we continue to tell with our longtime family at Universal and our other partners, will be incredibly fulfilling for me personally since we get to embark on it together with Ted, and I can’t wait to get started with him, Scott, and the entire Netflix team.
Netflix Ted Sarandos tillägger:
Steven is a creative visionary and leader and, like so many others around the world, my growing up was shaped by his memorable characters and stories that have been enduring, inspiring and awakening. We cannot wait to get to work with the Amblin team and we are honored and thrilled to be part of this chapter of Steven’s cinematic history.
Spielberg/Netflix-avtalen snudd på revolutionerande i Hollywood-sammanhang, i synnerhet som Spielberg har varit en motståndare till strömningstjänsterna. 2019 stack han ut hakan och ansåg att ingen film som inte haft biodistribution borde få nomineras till en Oscar.
Det nya avtalet är ännu ett tecken på filmindustrin befinner sig i en omfattande förändring, där strömningen kommer i första hand, följt av en (eventuell) biodistribution.
Detta är en utveckling vi har sett de senaste 3-4 åren, men som tog fart på allvar när corona-pandemin drabbade världen som en tsunami för ett och ett halvt år sedan och tvingade filmföretagen att tänka i nya banor när det gäller distributionen av deras kostsamma filmer.
Biobranschen är så hårt drabbad att vissa nu ifrågasätter om Covid-19 kommer att ta livet av, eller åtminstone radikalt förändra, biomarknaden för alltid. En sak är säker, pandemin och den efterföljande lockdown har inneburit en guldgruva för strömningstjänsterna.
Huruvida corona blir nådastöten för biograferna återstår att se, men med filmföretag som trycker på för att krympa det exklusiva ”biofönstret” och beslut att släppa storfilmerna direkt på sina egna strömningstjänster (som Disney+ och HBO Max) kommer biokedjorna att få det tufft.
Med kommande uppköp och konsolideringar växer tre klara flaggskepp fram bland strömningstjänsterna: Netflix, Disney+ och Prime Video.