Planet Earth är BBC:s flaggskeppsserie inom naturdokumentärer. Här läggs de största resurserna på att fånga djuren i deras naturliga miljö. Nya metoder och ny teknik används för att bevittna djurens beteende – ofta för första gången.
Därför är det kanske inte så konstigt att säsong 3 av världens mest spektakulära naturserie släpps i 4K med Dolby Vision HDR. Och i Planet Earth III utlovas vi inte bara spektakulära scener, utan också avslöjandet av djurbeteenden som inte ens forskarna kände till. Eller i bästa fall hade en vag teori om.
Planet Earth III kommer garanterat att bli en spektakulär produktion, och med Sir David Attenborough själv som återigen lånar ut sin röst till dokumentären, kommer den garanterat att bli bra.
Den mänskliga påverkan
Skillnaden den här gången är att det inte finns ett enda hörn av världen som inte har påverkats av människan på något sätt. Hur deras utmaningar blir fler och fler, och de som anpassar sig överlever – andra gör det inte.
Säsongen tog längre tid än planerat på grund av logistiska utmaningar i samband med coronapandemin.
Ljud & Bild intervjuar skaparna
För ett tag sedan fick Ljud & Bild intervjua några av skaparna. Närmare bestämt de som ansvarar för avsnitten om vatten: Coasts (1), Ocean (2) och Freshwater (4). Så vi befinner oss alltså i biosfären, med regissören Nick Easton och researchen Charlotte Bostock.
Vilka var de största utmaningarna med den här säsongen?
Nick: Det största problemet med mängden resor i den här serien var alla Covid-restriktioner, vilket innebar att vi inte kunde resa med en så stor grupp som vi egenstligen behövde för att göra serien. Vi använde därför lokala kameramän, varav vissa bara hade filmat med iPhone. Så det handlar inte bara om att fånga de flyktiga ögonblicken, utan också om att få bästa möjliga tekniska kvalitet.
Vilka nya tekniska genombrott har gjorts jämfört med tidigare säsonger?
Nick: Vi tänjer hela tiden på gränserna för vad som är möjligt. I avsnittet Oceans (2) filmade vi en otrolig scen med en bläckfisk i havsdjupet. Vi gjorde detta med en undervattensdrönare som fjärrstyrdes från sovrummet, 5 kilometer upp! Detta är svårare än att filma ett evenemang på marken från rymden, och krävde ett enormt precisionsarbete!
Nya metoder
Man har också filmat valar med metoder som ingen tidigare har använt. Först tog det sex månader att diskutera om det ens var möjligt, och med forskarna om det var etiskt försvarbart. Därefter följde åtta månader av förberedelser.
Nick: ”Vi ville filma valarnas livsmiljö ur deras eget perspektiv. Då behövde vi fästa kameror på valarna. Här var vi tvungna att vara kreativa, eftersom vi inte ville att valarna skulle sticka iväg med kamerorna. Vi behövde ju tillgång till filmmaterialet efteråt. Därför lindade vi in de små kamerorna i små plaströr gjorda av majsstärkelse. Dessa löses så småningom upp så att kameran faller av valen och stiger upp till ytan, där besättningen kan plocka upp dem. Sådana saker fanns inte, de var uppfinningar som produktionsteamet var tvungna att göra.
Använder ni bara high-end och egenutvecklad teknik, eller finns det även konsumentprodukter som används?
Nick: Vi använder allt som ger oss en ny vinkel på inspelningen. Det innebär också konsumentteknik, som lyckligtvis har blivit mycket bra på senare tid. Vi skulle till exempel filma krokodiler i Sri Lanka. Vi visste att vi skulle använda en drönare, men vi visste inte hur djuren skulle reagera. De behöver ofta lång tid på sig för att vänja sig vid föremål som människor placerat ut innan de beter sig normalt igen. De stora krokodilerna på Sri Lanka kan ligga i vattnet i timmar och vänta på att en hjort ska komma och dricka. Det ögonblick vi väntar på varar bara några sekunder. Hur fångar man ett 2–5 sekunders fönster inom 14 timmar, med en drönare som bara har några minuters flygtid? Lösningen är att använda flera drönare om vartannat, och vi använde en lättviktsmodell med bäst batteritid. Närmare bestämt DJI Mavic 3, som ger oss cirka 14 minuters film åt gången och gav oss en sjätte känsla för hur krokodilen betedde sig.
Är det svårt att hålla alla människor borta ur bild när man försöker fånga ett speciellt ögonblick?
Nick: – Om det är! I den tidigare nämnda valfilmen där valarna var utrustade med kameror är valarna så nyfikna på människorna att valarna blir kameraoperatörer och människorna motivet. Valarna störde sig inte på att ha kameror på sig, och de ville verkligen inte lämna människorna ifred. Så det var en stor utmaning att inte få med båten i bilden.
Händer det att ni ligger steget före forskningen?
Charlotte: Ja! Vi blir ofta några av de främsta experterna på djuren eftersom vi är med dem så länge åt gången och gör ny forskning på uppdrag av vetenskapen. Som när vi åkte till Lake Malawi för att filma en otrolig fisk som fejkar sin egen död och sedan ligger i bakhåll för sitt byte. Fram till nu hade det bara varit en teori, eftersom den aldrig hade fotograferats eller filmats. Vi fångade det hela med 800 bilder per sekund, där fisken tog de små fiskarna. En pensionerad forskare som hade forskat på den här fisken under hela sin karriär hade aldrig sett det ögonblicket förut. Genom våra bilder kunde man se att fisken stoppade aktiviteten i gälarna i ögonblicket innan och höll andan. Nu vill forskaren återvända till fältet och ytterligare studera hur fisken håller andan. På det här sättet kan vi ge tillbaka till de människor som berättar sina historier för oss.
Den stora vithajen är med
Nick: De mest spännande berättelserna skapas av de ovanliga djuren. Men naturligtvis har vi fortfarande blockbuster-ögonblicken. Med en vithaj som jagar sälar. Men den här gången finns det en spännande twist. Man ser hur hajen attackerar och attackerar, tills sälarna till slut bestämmer sig för att samarbeta och jaga bort hajen! Hajen var till slut tvungen att fly med svansen mellan benen.
Vithajen visar sig också vara en fisk som återvänder till samma plats år efter år.
Nick: Folk har sett tolv av dessa hajar åt gången på den här platsen. Med våra bilder, som det tog oss fyra år att ta, kan man se hur hajen återvänder år efter år. Men också hur de migrerar från vissa områden till andra på grund av klimatförändringarna. Så vi hjälper faktiskt forskningen vidare.
Andra människor är farligast
Nick och Charlotte betonar att det inte är de farliga djuren som skrämmer besättningen mest. Det är människorna.
Charlotte: Elefanterna var ett problem. Vi ville dokumentera konflikten mellan elefanterna och de människor som försökte bedriva jordbruk. Vi var tvungna att gå till fots mitt i natten. När man vet att det finns en elefant där, och allt man har är en liten värmekamera, kan det vara skrämmande. Vi tänjer på gränserna för att fånga berättelser som inte har filmats tidigare. Jag tror inte att någon har gjort det här förut med en värmekamera.
Nick: 90 procent av tiden är djuren mer rädda för oss. De största riskmomenten är att arbeta med människor som inte står på djurens sida. Som när vi var på en djurmarknad, det är mycket farligare.
Människans påverkan
Kan man se hur människans påverkan har förändrat naturen från den första till den sista säsongen?
Charlotte: 100 procent. Den första säsongen gav oss det sista av helt vild natur. I den tredje kan vi inte undvika mänsklig påverkan. Till och med i havets djup. Krabbor som lever på fiskenät på havets botten, till exempel. Som också är fällor för havssköldpaddor.
Nick: Vi har även filmat på de mest avlägsna platserna på planeten, som också har påverkats. I ett stort sköldpaddshabitat på Raine Island stiger vattennivån, om trettio år kommer allt att vara borta. 90 procent av alla gröna havssköldpaddor i världen häckar på Raine Island på sommaren, men 90 procent av dem består av honor. Det blir fler honor när temperaturen stiger, och utan balans mellan könen kommer populationen att kollapsa.
Och det händer oftare ju fler och kraftigare stormar man får. Sedan vi filmade flamingosekvensen i Mexiko har flamingorna försvunnit från platsen. Men det finns bara ett begränsat antal platser kvar i världen som kan försörja en sådan population.
En berättelse om djur och människor
I slutändan är detta alltså en säsong som gör det lilla extra för att ge oss ännu mer spektakulära ögonblick än tidigare, men alltid mot en bakgrund av mänsklig påverkan som ger djuren ännu större utmaningar än de redan står inför i sin ”ät eller bli uppäten”-livsmiljö. Det viktigaste budskapet den här gången är människans påverkan på naturen. Våra fotavtryck finns nu över hela planeten, och klimatförändringarna innebär att djuren måste anpassa sig. Något som inte alla kan göra.
Ändå finns det många skäl att vara hoppfull. Serien hyllar planeten, men lyfter också fram utmaningarna.
– Vissa ögonblick är rent av rörande. Som när en elefant har skjutits genom örat och en anti-tjuvjägare sitter vid elefantens sida och tröstar den. Det känns som om elefanten har förlåtit mänskligheten.
Planet Earth III – tillgänglighet
Det första avsnittet av Planet Earth III hade premiär i Storbritannien den 22 oktober och finns tillgängligt på BBC One och BBC iPlayer. BBC Nordic och BBC Nordic+ kommer att visa serien från den 12 november.
Säsongen släpps i sin helhet på Full HD Blu-ray den 11 december och på 4K Ultra HD Blu-ray den 8 januari.
Mer info: bbcnordic.com