Efter två pandemiår med glädjesiffror och champagne, blev det ett snörpligt slut.
Efter att Reed Hastings (VD för Netflix) tillkännagav chocksiffrorna för Q1 2022, där Netflix för första gången hade en minskning av prenumerationstalen, blev det ”alle man till pumparna” hos strömningsjätten.
Hastings tillkännagav redan i april tre konkreta åtgärder för att säkerställa prenumerationstillväxt:
- En billig version av tjänsten kommer att lanseras, med reklam
- De intensifierar kampen mot lösenordsdelning
- Budgetar för nya serier och filmer skärs ned
Strax efter vidtog mäktiga Ted Sarandos åtgärder och tillkännagav en ny affärsmodell. Innan utgången av 2022 skulle streamingtjänsten lansera en prenumerationsnivå finansierad av reklam. Prenumerationsnedgången fortsatte dock för Netflix – och den 1 juli i år passerade Disney Netflix i antalet prenumeranter!
För sex dagar sedan förklarade Sarandos att företaget nu är redo att rulla ut en prenumerationsprodukt (delvis) finansierad av reklam. Redan den 3 november lanseras det nya erbjudandet på den amerikanska marknaden och prenumerationstypen kommer att kallas ”Basic with Ads”. Priset kommer att vara $6,99 per månad (79 kronor); vilket är. I Sverige kostar idag en månadsprenumeration på Netflix från 99 kr till 179 kr per månad.
Greg Peters, COO på Netflix, berättar att den nya prenumerationsformen kommer att innehålla 5 minuters annonser per timme. Både serier och filmer kommer att ha reklamavbrott.
Netflix lanserar initialt sin reklamfinansierade prenumeration i USA, Kanada, Mexiko, Australien, Brasilien, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Korea, Storbritannien och Spanien.
Börsen har också svarat med att skicka ner aktien 65% sedan toppnoteringen i november 2021.
Men i går kväll vände det. När Netflix släppte sina Q3-siffror, som visade en tillväxt i abonnentantalet på cirka 2,4 miljoner, svarade Wall Street med att skicka upp aktien med 15%.
Hittills har Sarandos levererat två av Hastings huvudpunkter för att vända skeppet.
Netflix har kraftigt skurit i budgetarna för egenproducerade serier och undan för undan lagt ner serier det senaste halvåret. Om knappt tre veckor är reklamabonnemanget på plats (PS! Vi har varit i kontakt med Netflix PR-byrå för Norden, som inte kan bekräfta när (eller om?) den kommer att lanseras här); då är allt som återstår att komma till rätta med den jäkla (ur Netflix synvinkel) lösenordsdelningen.
Enligt The Verge kommer Netflix ”i början av 2023” att komma med mycket konkreta åtgärder som stoppar möjligheten till gratis lösenordsdelning.
Ett fenomen som verkligen inte är av okänd natur, där många familjer delar på samma Netflix-konto; även efter att barnen har flugit ut.
Uppskattningarna är osäkra, men Netflix själva hävdar att de för närvarande förlorar upp till 6 miljarder dollar (motsvarande 67 miljarder kronor) i intäkter årligen till följd av att prenumeranter bryter mot prenumerationsvillkoren – och delar sitt användarkonto med personer utanför hushållet.
Från början av 2023 kommer detta inte längre att vara möjligt. Hur?
Ett kontrollsystem (t.ex. ”2-faktorsverifiering”) säkerställer att du måste betala för ytterligare en medlem, i form av ett underkonto, när personer utanför ditt hushåll använder din prenumeration.
Exakt vad avgiften kommer att bli är ännu inte klart, men vi kan få en tydlig indikation genom att titta på Sydamerika, där Netflix har testat det nya konceptet ett tag. Här kan en Netflix-prenumerant dela sin prenumeration med till exempel utflyttade barn, mot att betala cirka 1/4 av det normala månadspriset per person hen delar kontot med.
För tillfället verkar det vara en maxgräns på två extra användare per prenumeration.
Standardprenumerationen är för närvarande 99 kronor i månaden för Sverige, så med en liknande modell måste du punga ut med cirka 25 kr mer i månaden per familjemedlem du har varit så ”generös” att dela din Netflix-prenumeration med.
Den vaksamma Netflix-abonnenten kan ha märkt att Netflix beredde marken för detta igår kväll genom att skicka ut ett e-postmeddelande som informerade dem om ”profilöverföring”: