Efter att Reed Hastings tillkännagav chocksiffrorna för Q1 2022, där Netflix för första gången upplevde en nedgång i prenumerationssiffrorna, en nedgång som fortsatte (och eskalerade) under Q2, blev det ”alle man till pumparna” hos strömningsjätten.
Strax efter vidtog mäktiga Ted Sarandos åtgärder och tillkännagav en ny affärsmodell. I slutet av 2022 skulle streamingtjänsten lansera en prenumerationsnivå finansierad av reklam.
Tydligen har det greppet inte (ännu) stoppat kundflykten. Prenumerationsnedgången fortsatte för Netflix – och den 1 juli gick Disney+ om Netflix i antal prenumeranter!
Från och med den 1 juli uppgav Netflix att de hade 220,67 miljoner abonnenter globalt. Motsvarande siffra för Disney var 221,1 miljoner. (OBS! Disney-siffran är det sammanlagda antalet prenumeranter för Disney+; ESPN; Hulu; Live-TV). Det har alltså bara tagit underhållningsjätten med de stora svarta musöronen drygt två och ett halvt år åt att komma i kapp Netflix. Tänk på att Netflix erbjuder sin tjänst i alla länder i världen (191); något Disney+ inte gör (61 länder) – än…
Börsen har också svarat med att skicka aktien ner -65% sedan toppnoteringen i november 2021.
Få affärsområden upplevde en mer gyllene period under coronapandemin än just strömningstjänsterna – och den bäst positionerade av dem alla när covid-19 spreds runt om i världen var just Netflix.
Den största strömningsjätten upplevde en regelrätt coronaboom när biografer och kulturlokaler stängdes ner, människor fick inrätta hemmakontor och tvingades inomhus (med social distansering och ansiktsmasker i skjortfickan).
Nu när vi, av allt att döma, har lagt den helvetiska epidemin bakom oss förändras strömningsmarknaden återigen snabbt.
Reed Hasting (VD för Netflix) har redan tillkännagett konkreta åtgärder för att säkerställa fortsatt prenumerationstillväxt:
- En billig version av tjänsten kommer att lanseras, med reklam
- De intensifierar kampen mot lösenordsdelning
- Budgetar för nya serier/filmer skärs ner
Those who have followed Netflix know that I’ve been against the complexity of advertising and a big fan of the simplicity of subscription. I’m a bigger fan of consumer choice, and allowing consumers who would like to have a lower price and are advertising tolerant to get what they want, makes a lot of sense.
– Reed Hastings
Nu är lanseringsdatumet för den nya prenumerationstypen klart. Redan den 3 november kommer det nya erbjudandet att lanseras på den amerikanska marknaden, och prenumerationstypen kommer att kallas ”Basic with Ads”. Priset blir 6,99 dollar i månaden (79 kronor).
Det är ett månadspris som ligger 1 dollar under Disney+ annons-finansierade prenumeration, som lanseras den 8 december.
I Sverige kostar idag en månadsprenumeration på Netflix från 99 kr till 179 kr per månad.
Netflix lanserar initialt sin reklamfinansierade prenumeration i USA, Kanada, Mexiko, Australien, Brasilien, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Korea, Storbritannien och Spanien.
Greg Peters, COO på Netflix, berättar att den nya prenumerationsformen kommer att innehålla 5 minuters annonser per timme. Både serier och filmer kommer att ha reklamavbrott. På grund av diverse rättighetsavtal kommer cirka 5–10% av innehållet inte ha reklam. Nya högprofilerade filmer, som Daniel Craig-filmen Glass Onion: A Knives Out Mystery, kommer bara att innehålla reklam före filmen.
PS! I videon nedan (exempel från ”Emily in Paris”) kan du se hur det kommer att se ut i praktiken:
Peters betonar att den billiga prenumerationen inte kommer att kunna strömma i 4K-upplösning, och inte heller kommer nedladdning att vara möjlig.
Så den STORA frågan är, när (om?) kommer denna typ av abonnemang till Skandinavien?
Vi har varit i kontakt med Netflix Nordic idag, men väntar fortfarande på svar. Traditionellt har skandinaver varit mycket mindre priskänsliga än större delen av världen, men med galopperande el- och matpriser, hög inflation och högre räntor kan detta snabbt bli verklighet även här.