Allt svårare konkurrens på den lukrativa strömningsmarknaden har nog gjort att Reed Hastings & Co på Netflix känner konkurrenterna flåsa dem i nacken.
Disney+ passerade nyligen 100 miljoner abonnenter globalt, på knappt ett och ett halvt år. Netflix har ungefär 200 miljoner abonnenter och försöker nu också få bukt med kontodelningen.
Med ett nyligen undertecknat innehållsavtal mellan Netflix och Sony Pictures har världens ledande strömningstjänst säkrat många lukrativa stora filmer, bland annat Spider-Man– och Jumanji-serierna.
Detta garanterar Netflix exklusiv tillgång till en mängd kommande Sony-filmer så fort de har gått klart på biograferna – i ett fönster som för övrigt blir allt kortare.
Enligt Bloomberg har Sony krävt närmare 250 miljoner dollar för affären. Hur mycket Netflix verkligen har betalat är däremot inte känt.
Av de stora Hollywood-studiorna är Sony Pictures det enda filmbolaget (sedan Paramount+ kom till skott nyligen) som (ännu) inte har någon egen strömningstjänst.
Biobranschen är så hårt drabbad att vissa nu ifrågasätter om Covid-19 kommer att ta livet av, eller åtminstone radikalt förändra, biomarknaden för alltid. En sak är säker, pandemin och den efterföljande lockdown har inneburit en guldgruva för streamingtjänster som Netflix och Disney+.
Huruvida corona blir nådastöten för biograferna återstår att se, men med filmföretag som trycker på att krympa det exklusiva ”biofönstret” och beslut att släppa sina storfilmer direkt på sina egna strömningstjänster (som Disney+ och Paramount+), kommer biokedjorna att få det tufft.
När en krävande publik, över hela världen, väl har vant sig vid att kunna titta på storfilmerna direkt på sin egen TV, samtidigt som de har (en mindre) biopremiär, är frågan om det går att ”pressa tillbaka tandkrämen i tuben igen” efter corona.