Netflix lanserar lågprisabonnemang – med reklam!

Efter en mer än halverad aktiekurs och sjunkande antal abonnenter tar Netflix till åtgärder.

ReedHastings NetflixSWNRome2018 2 1000x667 1

ReedHastings NetflixSWNRome2018 2 1000x667 1

Få affärsområden har haft en mer gyllene period under pandemin än strömningstjänsterna – och bäst positionerad av dem alla under spridningen av covid-19 runt om i världen, var Netflix.

Strömningsjätten fick ett rejält coronalyft när biografer och kulturanläggningar stängdes, folk började jobbade hemifrån och tvingades hålla sig inomhus (på socialt avstånd och med munskyddet i skjortfickan).

Läs också Corona-boost för Netflix Jobb hemifrån och coronakarantän har gett strömningsjätten en enorm tillväxt.

Nu när vi av allt att döma har lagt den helvetiska pandemin bakom oss håller strömningsmarknaden på att förändras radikalt.

Det beror på flera faktorer:

I natt släppte Netflix siffrorna för första kvartalet 2022 och förändringen i prenumerationssiffrorna är klar. För första gången sedan 2011 tappar Netflix (!) prenumeranter.

Budgeten för Q1 var en tillväxt på 2,5 miljoner nya prenumeranter (globalt), men resultaten visar på en minskning med 200 000. Som ett resultat av detta faller Netflix-aktien med 27 % i dagens förhandel på Wall Street.

Hos Netflix är det nu ”alle man till pumparna” som gäller och tjänstens grundare och VD, Reed Hasting, har redan presenterat konkreta åtgärder för att säkerställa fortsatt prenumerationstillväxt:

CEO i Netflix, Reed Hastings (Foto: Ernesto S. Ruscio / Getty Images for Netflix)

Hastings har lovat investerarna att företaget ska lansera en ”billig” version av tjänsten, med annonser, inom mellan 1 och 1,5 år.

De uppdaterade prognoserna för Q2 2022 förutspår en ytterligare nedgång i abonnemang, uppskattningsvis –2 miljoner.

Those who have followed Netflix know that I’ve been against the complexity of advertising and a big fan of the simplicity of subscription. I’m a bigger fan of consumer choice, and allowing consumers who would like to have a lower price and are advertising tolerant to get what they want, makes a lot of sense.

– Reed Hastings

I dagsläget har Netflix ca. 222 miljoner prenumeranter globalt, men har det senaste året upplevt en allt lägre tillväxttakt bland nya prenumeranter, och känner nu trycket från Prime Video, Disney+, HBO Max, Apple TV+ och Paramount+, samt lokala aktörer som Viaplay.

Läs också Sagan om Ringen: Nu är titeln klar! I september är det riggat för Prime Videos största seriesatsning någonsin: Tolkiens Sagan om Ringen.

Aktien nådde sin topp i november förra året, då den passerade 700 dollar, nu handlas den till mindre än hälften.

Bland strömningsjättens största framgångar hittar vi kostymdramat Bridgerton som nyligen hade premiär av sin andra säsong – en serie som omedelbart gick högst upp på tittarlistorna. Om det blir framtida budgetnedskärningar för så extremt dyra produktioner återstår att se – en sak är säker: kampen om kundernas strömningspengar kommer inte att avta i första taget.

 

Läs också Vi utser den bästa strömningstjänsten I och med Disney+ har strömningskriget satt igång på allvar, men vilka av de stora MÅSTE du ha?
Läs vidare
Exit mobile version