Få affärsområden har haft en mer gyllene period under pandemin än strömningstjänsterna – och bäst positionerad av dem alla under spridningen av covid-19 runt om i världen, var Netflix.
Strömningsjätten fick ett rejält coronalyft när biografer och kulturanläggningar stängdes, folk började jobbade hemifrån och tvingades hålla sig inomhus (på socialt avstånd och med munskyddet i skjortfickan).
Nu när vi av allt att döma har lagt den helvetiska pandemin bakom oss håller strömningsmarknaden på att förändras radikalt.
Det beror på flera faktorer:
- Människor kan återigen träffas utomhus och gå på bio och konserter
- Netflix har fått en markant större konkurrens från nya (och förbättrade) tjänster
- De flesta upplever nu en kraftig nedgång i köpkraft till följd av stigande energi- och bränslepriser, dagligvaror upplever en större pristillväxt än på många decennier – och bolåneräntorna går bara åt ett håll: uppåt.
I natt släppte Netflix siffrorna för första kvartalet 2022 och förändringen i prenumerationssiffrorna är klar. För första gången sedan 2011 tappar Netflix (!) prenumeranter.
Budgeten för Q1 var en tillväxt på 2,5 miljoner nya prenumeranter (globalt), men resultaten visar på en minskning med 200 000. Som ett resultat av detta faller Netflix-aktien med 27 % i dagens förhandel på Wall Street.
Hos Netflix är det nu ”alle man till pumparna” som gäller och tjänstens grundare och VD, Reed Hasting, har redan presenterat konkreta åtgärder för att säkerställa fortsatt prenumerationstillväxt:
- En billig version av tjänsten kommer att lanseras, med reklam
- En hårdare kamp mot lösenordsdelning
- Budgetar för nya serier/filmer skärs ned
Hastings har lovat investerarna att företaget ska lansera en ”billig” version av tjänsten, med annonser, inom mellan 1 och 1,5 år.
De uppdaterade prognoserna för Q2 2022 förutspår en ytterligare nedgång i abonnemang, uppskattningsvis –2 miljoner.
Those who have followed Netflix know that I’ve been against the complexity of advertising and a big fan of the simplicity of subscription. I’m a bigger fan of consumer choice, and allowing consumers who would like to have a lower price and are advertising tolerant to get what they want, makes a lot of sense.
– Reed Hastings
I dagsläget har Netflix ca. 222 miljoner prenumeranter globalt, men har det senaste året upplevt en allt lägre tillväxttakt bland nya prenumeranter, och känner nu trycket från Prime Video, Disney+, HBO Max, Apple TV+ och Paramount+, samt lokala aktörer som Viaplay.
Aktien nådde sin topp i november förra året, då den passerade 700 dollar, nu handlas den till mindre än hälften.
Bland strömningsjättens största framgångar hittar vi kostymdramat Bridgerton som nyligen hade premiär av sin andra säsong – en serie som omedelbart gick högst upp på tittarlistorna. Om det blir framtida budgetnedskärningar för så extremt dyra produktioner återstår att se – en sak är säker: kampen om kundernas strömningspengar kommer inte att avta i första taget.
Tack för en informativ artikel.
Jag kan bara erkänna att jag föll för den inte så snygga titeln på mailet, ”Netflix får reklam…” Tekniskt sett inte, fel men ack så tråkigt.
Ni fortsätter i samma kvällstidnings-anda i mailet (”kvällstidnings-anda” är inte något positivt för läsare/konsumenter. Tänkte att det kan vara bra att förtydliga det) ”Nu blir det reklam på Netflix” Inte heller det är fel, skickligt lurat. För det är vad jag känner, att jag blivit lurad.
Jag trodde ni var bättre.
Tack för den här tiden.