TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Nyhet

Netflix höjer priserna i Sverige: Inga planer på billigare reklamabonnemang

Netflix kommer att dra lite mer från ditt konto varje månad.

Av / 2024-10-04 - 10:10
Netflix höjer priserna i Sverige: Inga planer på billigare reklamabonnemang

Nu är det officiellt: Netflix höjer priset på alla sina abonnemang i Sverige. Det billigaste abonnemanget höjs med 10 kronor per månad, medan det dyraste höjs med 20 kronor.

– Vi erbjuder ett utbud av olika priser och abonnemang för att möta olika behov, och i takt med att vi levererar mer värde till våra medlemmar, ber vi dem ibland att betala lite mer, säger Netflix i ett uttalande.

Det här är prisförändringarna

Fram till idag har grundabonnemanget kostat 99 kronor. Nu höjs priset till 109 kronor. Med det här abonnemanget kan du bara använda streamingtjänsten med en enhet och streamingkvaliteten är begränsad till 720p.

För att kunna streama med två enheter samtidigt i Full HD 1080p har man tidigare behövt betala 129 kronor i månaden, men nu kostar det så kallade Standard-abonnemanget 149 kronor.

Premium-abonnemanget, som gör att du kan använda fyra enheter samtidigt, med 4K-upplösning och HDR, kostade tidigare 179 kronor per månad. Detta kommer nu att öka till 199 kronor.

Annonce

Ändringarna gäller både nya och befintliga abonnenter, som kommer att meddelas om prisändringen via e-post under de kommande veckorna. De uppdaterade priserna visas nu också på Netflix webbplats under Abonnemang och priser.

Inga planer på Netflix med reklam i Norden

Netflix har inga omedelbara planer på att erbjuda ett billigare abonnemang med annonser i Norden. Det sade Netflix COO Greg Peters under en presskonferens i Stockholm i förra veckan, där den amerikanska streamingjätten presenterade ett antal nordiska serie- och filmnyheter.

Netflix presskonferens, Stockholm, 26 september 2024: Från vänster. Greg Peters, CO-CEO och Jenny S. Björk, VP, Nordic content (Foto: Ljud & Bild / Tor Aavatsmark)

Streamingtjänsten erbjuder redan ett billigare, delvis reklamfinansierat abonnemang i delar av världen, som lanserades 2022. Med detta abonnemang avbryts streamingen av en 5 minuter lång reklampaus varje timme. En del innehåll är dock helt reklamfritt, och nya högprofilerade filmer har bara reklam i början.

Nya Netflix-kunder verkar gilla den annonsbaserade prenumerationen: Faktum är att över 40 % av de nya användarna väljer Netflix med reklam, där det finns tillgängligt. I Norden ser man uppenbarligen inte samma behov, även om konkurrenten Disney nyligen lanserade abonnemanget ”Disney+ Standard med reklam” för 59 kronor i månaden.

Läs också Nu intar reklamen Disney+! Från och med idag kan du streama dina favoritserier och filmer på Disney+ - med reklamavbrott.
Läs också Fler romantiska julförvecklingar på gång Netflix blåser nytt liv i en av sina mest framgångsrika nordiska seriesatsningar.
Läs också Laxen ger rikemanstrubbel Från skaparna av succéserien Lilyhammer kommer Netflix-serien om norska laxbaroner.

Audun Hage
(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Netflix höjer nu sina priser

Bakom kulisserna!

Kidman + Curtis!

Fler romantiska julförvecklingar på gång

Ingen mer gratis delning på Disney+

Richard Madden i Nesbø-thriller!

Känslorna släpps loss på Disney+

Ny trailer från Yellowstone-skaparen

And the Emmy goes to...

Se ny CITADEL-trailer!

Is There Anybody Alive Out There?

Allt från "laxdrottningar" till prinsessor dök upp på röda mattan!

Rulla till toppen