Den största strömningsframgången genom tiderna, Netflix, har upplevt en formidabel abonnemangs- och intäktstillväxt sedan den ödmjuka starten med strömning 2007.
Företaget grundades av Reed Hastings och Marc Randolph 1997, då som ett postorderföretag för uthyrning av DVD-skivor.
När företaget blev en ren strömningstjänst upplevde det abonnemangstillväxt varje år – fram till första kvartalet förra året.
Efter formidabel tillväxt (vilket också återspeglades i aktiekursens utveckling) under coronapandemin blev det plötsligt tvärstopp för Netflix efter att samhället öppnade igen och strömningskurrensen hårdnade.
Netflix kom till Norden 2012 och har varit den enda fullständigt globala streamingtjänsten, med närvaro i alla länder. Tjänsten har blivit nästan synonym med att strömma serier och filmer, och med sin lanseringspolicy infört termen ”binge watching”. Strömningstjänsten har i grunden förändrat hur vi konsumerar serier och filmer och har försvagat linjära TV-stationer på ett revolutionerande sätt.
Den allra första egenproducerade serien var Lilyhammer, en samproduktion med norska NRK, med Little Steven i huvudrollen.
Därefter följde megasuccéer som Orange is the New Black, House of Cards, The Crown, Money Heist, Stranger Things, Extraction, Bridgerton, The Witcher och Squid Game.
I går kväll meddelade toppchefen Reed Hastings (62) sin avgång. Från och med i morgon kommer Hastings ”bara” att fungera som aktivt arbetande styrelseordförande. Han lämnar över rodret till sin mångårige andreman, Ted Sarandos. Sarandos har arbetat på företaget sedan 2000 och tjänstgjort som Chief Content Officer innan han blev Co-Chief Executive Officer 2020.
Hastings meddelade sin avgång med följande Tweet:
Ted & Greg are now co-CEOs. After 15 years together we have a great shorthand & I’m so confident in their leadership. Twice the heart, double the ability to please members & accelerate growth. Proud to serve as Executive Chairman for many years to come.
Efter pandemin, och ökad konkurrens från bland annat Disney+ och Prime Video, beslutade Netflix förra året att införa ett eget reklambaserat abonnemang till ett reducerat pris. Detta för att stoppa abonnemangsraset.
När Reed Hastings tillkännagav chocksiffrorna för Q1 2022, där Netflix för första gången upplevde en minskning av abonnemangstalen, en nedgång som fortsatte (och eskalerade) under Q2, blev det ”alle man till pumparna” hos strömningsjätten.
Strax efter vidtog mäktiga Ted Sarandos åtgärder och tillkännagav en ny affärsmodell. I slutet av 2022 skulle streamingtjänsten lansera en abonnemangsnivå finansierad av reklam.
Reklamabonnemanget lanserades i USA den 1 december förra året, och idag kunde Netflix presentera siffror för fjärde kvartalet 2022, som återigen visade tillväxt i sin prenumerationsbas. Per den 1 januari har Netflix imponerande 230 miljoner abonnenter (+7.7 miljoner) globalt.
Nu är det Ted Sarandos som (tillsammans med Greg Peters) ska leda strömningsjätten genom okända vatten.
Som svar på sitt nya ansvarsområde svarade Sarandos med följande:
I want to thank Reed for his visionary leadership, mentorship and friendship over the last 20 years. We’ve all learned so much from his intellectual rigor, honesty and willingness to take big bets — and we look forward to working with him for many more years to come.
Ljud & Bild träffade Reed Hasting under ”See What’s Next”, i Rom, 2018:
Hastings fokuserade denna gång på de stora dragen, från romersk teater och historieberättande, till dagens film- och serieproducenter som med hjälp av Hastings & Co idag når en global publik – samtidigt.