Allt var klart för en monsterpremiär på världens biografer den 12 mars i år, men så sköljde korona som en ekonomisk tsunami över biomarknaden runt om i världen.
Nedstängningen av biomarknaden fick Disney att skjuta upp premiären. Två gånger sköts biolanseringen upp innan Disney för en vecka sedan sköt upp premiären på obestämd tid. Med anledning av det sa en representant för Disney att: «It’s become clear that nothing can be set in stone when it comes to how we release films during this global health crisis. Today that means pausing our release plans for ‘Mulan’ as we assess how we can most effectively bring this film to audiences around the world.»
Som vi skrev om den 29 juli fanns det rykten om att Disney skulle lansera sin blockbuster på sin egen streamingtjänst Disney +.
I samband med presentationen av den senaste finansiella rapporten på tisdagen bekräftade Disney att så är fallet. Mulan släpps på Disney+ den 12 september. MEN filmen kommer inte att vara tillgänglig gratis för alla abonnenter, utan lanseras som ett ”Premium Erbjudande” så du måste betala $ 29,99 för att titta på den.
Dessutom kommer Disney att ge filmen en begränsad biolansering på marknader där Disney + ännu inte har släppts.
Coronaepidemin, med efterföljande stängda biografer, har blivit en huvudvärk för filmbolagen. Över en natt förlorade de sin huvudsakliga distributionskanal, och 4-5 månader efter att biograferna började stänga letar de nu efter alternativa plattformar för lanseringen av sina filmer.
Förra veckan blev det känt att filmbolaget NBC Universal har pressat världens största biografkedja, amerikanska AMC, att dra ned på fönstret för exklusiv visning på biografer från 75 till 17 (!) dagar. Det vill säga att nu kan filmbolaget lansera en film på Blu-ray, VoD och/eller streamingtjänster redan 17 dagar efter biopremiären.
När man tittar på tidigare live-versioner av Disneyklassiker är det inte så konstigt att filmindustrin blir skakis. Den nya versionen av Lejonkungen (2019) spelade in otroliga 14.9 miljarder kronor globalt, och gick rakt in på sjunde plats bland de mest inkomstbringande filmerna genom tiderna.
Filmindustrin fruktar (möjligen med rätta) att filmpreimärer direkt på streaming-tjänster kan bli nådastöten för branschen, och att detta även efter corona blir den nya normen. Efter att Disney bestämt sig för att släppa Mulan direkt på Disney+ uppgav en brittisk representant för biografbranschen att beslutet av Disney är: ”a fuck you to exhibitors”.
Visserligen lovade Disneys VD, Bob Chapek, att Mulan lanseringen är en ”nödlösning” som ett resultat av stängda biografer: ”We’re looking at Mulan as a one-off as opposed trying to say that there’s a new business windowing model”.
Vi är dock övertygade om att Disney nu ser möjligheten att experimentera med nya lanseringsformer, och att om Mulan på Disney+ blir en ekonomisk framgång, är detta något vi kommer att se mer av från Disney (och andra filmbolag) även efter att corononalkrisen är över.
Disney+ lanserades i USA den 12 november i fjol, och har redan passerat 60 miljoner abonnenter.
Den 15 september lanseras strömningstjänsten i Skandinavien.