I Revenge of the Sith bevittnade vi den dramatiska striden mellan Obi-Wan och Anakin Skywalker, som hade blivit mörkare och mörkare i hjärtat efter hans mors död. En mardröm om att Padme skulle dö när hon födde deras barn var det som fick honom att ta steget över till den mörka sidan. Mardrömmen visade sig till sist vara sann.
Obi-Wan trodde att Anakin var död och lämnade honom brinnande och omgiven av lava.
Handlingen i den nya miniserien Obi-Wan Kenobi, som består av sex avsnitt, utspelas tio år efter de tragiska händelserna och tvingar Obi-Wan att ta itu med sitt värsta nederlag: den unga och lovande Anakin Skywalker som han mot Rådets vilja tränade till att bli en Jedi, men som gick över till den mörka sidan. Och föll. Obi-Wan har nämligen ännu inte insett att Anakin har överlevt och återuppstått som Darth Vader.
Trailern till Obi-Wan Kenobi.
Det lilla vi vet om serien, som har premiär med två avsnitt 27 maj på Disney Plus, är att handlingen är baserad på spelet Fallen Order. En nedbruten Obi-Wan drar sig tillbaka till planeten Tatooine med pojken Luke Skywalker för att överlämna honom till Lukes farbror och faster. Detta sker efter nederlaget där senaten tar över all makt. Obi-Wan tvingas möta sina inre demoner samtidigt som han gömmer sig för agenter (inkvisitorer), som kommer honom på spåren och försöker hitta honom. Deras order är att hitta och utrota alla överlevande Jedi-riddare som inte fallit under Order 66, när kejsaren fick alla klonsoldater att vända sig mot sina Jedi-överordnade.
I Obi-Wan Kenobi ser vi Ewan McGregor som Obi-Wan, relativt färska Moses Ingram (Queen’s Gambit) som seriens främsta inkvisitor samt återser Hayden Christensen som Darth Vader.
Ny helt digital studio
I The Mandalorian gick Star Wars-produktionen in i en ny era, där handlingen utspelade sig i en helt digital studio så att skådespelarna fick uppleva effekterna omkring sig när de spelade in scenerna. I stället för att behöva stå framför en green screen och visualisera effekterna mentalt. De fick alltså känna sig som skådespelare på en teaterscen.
Den nya studion är gjord av StageCraft och består av gigantiska LED-videoväggar. Väggarna visar datorgenererade kulisser som kan förvandlas till vad som helst. Sådana studiouppsättningar kallas ”volym” och det är detta skådespelarna menar när de pratar om The Volume.
Ljud & Bild har intervjuat stjärnorna
När Ljud & Bild tillsammans med en handfull andra journalister från världens alla hörn ombads delta på en gruppintervju med stjärnorna var vi inte nödbedda! Vi fick vara med på en digital intervju med Ewan McGregor, Hayden Christensen och Moses Ingram, samt regissören Deborah Chow, som även regisserade två avsnitt av The Mandalorian. Den här gången har hon regisserat alla avsnitt.
Ewan McGregor, alias Obi-Wan Kenobi
Som alla vet spelar Ewan McGregor huvudrollen som Obi-Wan Kenobi. På frågan varför Ewan ville återvända till rollen efter så många år svarade han:
– De tre första filmerna var mer tekniskt krävande än något jag varit med om någonsin. På ett annat sätt, med green screen, blue screen, och i den andra episoden tillbringade jag mycket tid ensam och pratade med utomjordingar som inte fanns där. Att spela in de filmerna var väldigt svårt.
”Dåligt mottagande”
– När de filmerna kom ut togs de inte emot särskilt väl. Så jag drog mig snabbt tillbaka till andra jobb och tyckte att de tre filmerna bara var tre filmer bland väldigt många andra jag gjort. Jag ville inte att de skulle definiera mig som skådespelare. De gör inte! Nu är jag stolt över dem, men då var de bara några av alla andra jag hade gjort. Så jag kastade mig inte in i den världen genom att vara med på sci-fi-mässor och annat.
– Under åren som följde fick jag ofta två frågor: Ville jag göra en Trainspotting-uppföljare, eftersom Irvine Welsh hade skrivit Porno, uppföljarromanen till Trainspotting? Så den ena frågan var om jag ville göra den uppföljaren, och den andra var om jag någonsin skulle göra en repris av rollen som Obi-Wan Kenobi. Jag började säga ”ja” för jag har alltid tyckt att det finns en intressant historia mellan Episode III och Alec Guinness i Episode IV.
– Så jag återvände till rollen i Trainspotting-uppföljaren, och det var en fantastisk upplevelse. Så jag kunde se att det var mycket intressant som skådespelare att komma tillbaka i en roll 20 år senare. Och jag tänkte att samma sak måste gälla för Obi-Wan.
– Jag är nu också mer medveten om alla de personer som faktiskt gillar de första episoderna. Den generation vi faktiskt gjorde dem för, som var barn på den tiden, började jag träffa som unga människor och jag insåg att de älskade filmerna! Men det fattade jag inte förrän femton år senare, för när filmerna kom ut verkade det inte som om de var särskilt omtyckta.
Förberedelser inför rollen
Det har gått 17 år sedan ”Revenge of the Sith”. Efter så många år, hur förbereder du dig för att komma tillbaka till Obi-Wans tankegångar? Känner du att hans personlighet och ansiktsuttryck har rätt kontinuitet?
– Jag började med att (…) läsa science fiction-böcker, vilket egentligen inte är en litterär genre jag har utforskat tidigare. Men jag började, det var en skotsk författare som hette Iain Banks, som skrev fantastiska böcker som Complicity och The Bridge, men han skrev också sci-fi-romaner under namnet Iain M. Banks. Så jag läste M. Banks science-fiction-romaner, som tog mig mentalt tillbaka till den genren.
– Sedan såg jag filmerna en gång till, jag började med min första och tittade igenom allt fram till och med Episode 9. Jag såg alla i kronologisk ordning, jag såg spinofferna, och vid det laget var jag djupt inne i processen med Deborah Chow, vår fantastiska regissör. Jag var också producent för serierna, så jag har varit inblandad i de olika versionerna av manus (…) Jag läste varje utkast och kom med egna åsikter.
– Så jag drogs in i den världen i alla fall, och att spela Obi-Wan var … det första jag gjorde var att göra några filmade provspelningar med ett par yngre skådespelare. Vi gjorde det på Mandalorian-setet med deras personal och lite ljussättning och kostymer. Det var första gången jag hade på mig en sådan kostym igen, det var en sorts vagt Obi-Wan-liknande dräkt som de plockade fram ur statistgarderoben. Sedan kom jag till inspelningen i de här kläderna för första gången på 18 år eller något. (…) Jag gick till inspelningen med Mandalorian-teamet, och det fina med dem nere på Manhattan Beach Studios är att de verkligen gillar Star Wars. Det finns många Star Wars-fans i teamet. Så när jag kom ut som Obi-Wan till de här provspelningarna var det ett riktigt kul ögonblick, att se folks reaktioner.
– Jag hade inte riktigt fått till Obis röst än, jag kände att jag var lite rostig där. Men det var så välskrivet, och från första början har manusen bara blivit bättre. Men alla har varit väldigt bra, och jag kan höra Obis röst i det skrivna ordet. Jag kollar alltid om det låter som Alec, jag måste alltid föreställa mig att Alec Guinness säger orden i mitt huvud. Det har alltid varit lätt att göra, eftersom författarna var så bra.
Hur är det att jobba i en StageCraft-studio, jämfört med inspelningen av de äldre filmerna?
– Det förändrar spelreglerna totalt. Det är en underbar upplevelse, eftersom det placerar dig i omgivningen. Möjligheterna är oändliga, de kan skapa fantastiska exteriörer som en stadskärna eller en öken, och plötsligt är du i den miljön. De kan också skapa interiörer, så att du kan vara inne i ett skepp eller i ett rum som kanske bara kan hittas på av en dator. Som skulle ha kostat miljontals dollar att bygga, eller till och med vara omöjligt att bygga. Du kan rita det på en bärbar dator och stoppa in lite riktiga delar av rummet på golvet, som ett bord, en stol, en pelare. Kanske en fönsterbräda. Och resten av rummet visas på skärmarna.
– Det är väldigt smart konstruerat och ändrar perspektiv när kameran rör sig. Så även om kameran zoomar in eller rör sig inåt eller i sidled kommer bakgrunden att reagera med den och förändras i samma takt. Det är verkligen en fantastisk teknik! Det är helt annorlunda för oss skådespelare, det är som att spela i en studio, fast utan green screen. Det krävs ingen fantasi av skådespelarna, omgivningen finns där framför dina ögon.
– Vad som också är fantastiskt är att man inte behöver gå upp klockan fyra på morgonen för att fånga soluppgången. Och var redo för Gyllene timmen. I The Volume kan Gyllene timmen vara hela dagen. Digitalfotograferna älskar det.
Hayden Christensen, alias Darth Vader
Senast vi såg Hayden Christensen i detta universum var när han ”dog” som Anakin Skywalker, och i den allra sista scenen av Episode III återuppstod som Darth Vader.
Hur är det att vara tillbaka efter så många år?
– Att göra färdigt prequelserna… Jag hade en fantastisk upplevelse att arbeta med de filmerna, och det var tråkigt att historien var tvungen att ta slut. Samtidigt var jag också väldigt glad över att kunna gå tillbaka till att bara vara ett fan igen. Och att se alla nya historierna som berättades i Star Wars-universumet. Från tecknade serier till romaner och animerade serier. Och så filmerna, och realfilmerna… Jag tror att universumet fortsätter att växa på ett väldigt spännande sätt. Och att få komma tillbaka och vara en del av det har varit väldigt viktigt för mig.
Var hittar vi Darth Vader i början av den här serien? Vad har han ägnat tiden åt?
– Jag kan inte avslöja någonting, men vi ser en Darth Vader som har haft tio år på sig att begrunda de val han gjort. Han är en så komplex karaktär, det händer mycket i honom. Han måste hantera att vara fången i dräkten, vilket har sina begränsningar, och som sagt måste han tänka över valen han har gjort. Det är mycket intern konflikt där.
– Han kommer alltid att kämpa med förlusten av Padme och hans förhållande till Jedi-orden, och framför allt Obi-Wan Kenobi. Så i den här serien vill han hitta Obi-Wan och ta hand om oavslutade affärer. Allt går nog tillbaka till Vaders egen självbild och identitetskris. Den Vader han vill vara bearbetar alla dessa tankar, och hans behov av att döda Obi-Wan är hans önskan att döda den gamla delen av sig själv. Han är en komplex karaktär, och med detta får vi en inblick i upplevelsen av att vara Darth Vader.
Händer det att du önskar att lavascenen i slutet av Episode III hade gjorts i dag, när CG-effekterna hade kunnat göra den mer rättvisa? Och hur upplever du att dagens digitala verktyg har bidragit till att stötta skådespeleriet och dialogerna, i stället för att stå i vägen?
– Jag tror att infallsvinkeln till att berätta de här historierna ur ett tekniskt perspektiv, det är bara annorlunda. Och det finns ett värde i båda tillvägagångssätten. Som skådespelare, när man står framför en blå eller grön skärm, kräver det mycket fantasi. Jag har alltid tänkt på det som teater. Men nu med The Volume så ja, allt är mer påtagligt. Den visar alla miljöer framför dina ögon medan du filmar. Det är väldigt fint som skådespelare, för man känner verkligen att man är med i Star Wars. Sedan ser jag Ewan som Obi-Wan Kenobi och jag förflyttas till att vara med i historien. Så ja, jag älskar det.
Varför var du så länge borta från Hollywood?
– Jag har gått igenom perioder där jag velat ägna mig åt andra intressen. Jag älskar att jobba som skådespelare, och jag är väldigt engagerad i det, men jag gillar andra saker också. Jag har gått igenom en längre period där jag inte har jobbat som skådespelare. Folk tror kanske att man försvinner när det händer, men jag sysslade bara med andra saker.
Hur är det att plocka upp ljussabeln efter så många år, och speciellt med Darth Vader-kostymen, som måste vara begränsande för dig?
– Jag var lite ringrostig, men jag hittade snabbt rytmen igen. Jag tillbringade så mycket tid under prequelserna med att träna med ljussabeln, och det var alltid en av de saker jag tyckte var roligast. Jag fick göra lite av det i den här också, och jag fick jobba med ett fantastiskt gäng människor. Men ja, att gå igenom ljussabelsträning är som en Jedi-rekryteringsskola. Och det är riktigt kul!
Hur ser du på Darth Vaders karaktär nu, till skillnad från hur du såg honom när du spelade honom som tonåring?
– Det är intressant att komma tillbaka. Jag spelar honom vid en annan tid i hans liv, och jag närmar mig rollen från en annan tid i mitt liv. När jag spelade Anakin började jag som 19-åring, nu är jag 40. Jag har en dotter, och allt det formar personen du är och hur du närmar dig ditt jobb. (…) Där jag är i mitt liv nu känner jag att jag har den nödvändiga drivkraften som den här karaktären kräver.
Några skador under inspelningen?
– Lyckligtvis inte. Ewan och jag gav varandra några smällar emellanåt, sådant går inte att undvika. Men nej, inga skador.
Moses Ingram, alias The Inquisitor
Den minst kända stjärnan i serien är Moses Ingram, som spelar en av inkvisitorerna. Hon har en ledande biroll i The Queen’s Gambit, men bortsett från detta finns det inte mycket att skriva om. Moses växte inte upp rik, utan har tagit en längre och mer krävande väg till Hollywood.
Hur var det att vara en helt ny karaktär i Star Wars-universumet för dig?
– Välsignelsen med att vara en ny karaktär är att det inte finns någon jag måste leva upp till. Ingen jag behöver göra nöjd utifrån hur de tycker att den karaktären ska vara. Det lättar en del på trycket. Men det är också skrämmande, för det finns miljontals människor som kommer att tycka det ena eller det andra, och jag kommer definitivt att få höra det. När man filmar kan man inte tänka på de där sakerna, men jag kommer nog att börja tänka på det när vi närmar oss lanseringen, folk ser trailern och bilderna och sedan börjar det. Så ja, läskigt, men spännande på samma gång!
Från att vara en Master of Fine Arts via stipendium, till en master i The Badass Dark Side of the Force, kan du berätta hur du förbereder dig för din roll? Finns det några erfarenheter från ditt riktiga liv som du kan använda för att anpassa dig till inkvisitorkaraktären?
– Tja, jo: ”The power of the push”. Du måste kunna ta dig igenom hinder, även när det verkar omöjligt och superskrämmande måste du veta att det alltid finns en väg igenom. Du måste bara leta tillräckligt noga, och det tror jag att mitt liv är ett bevis på. Under många år var jag tvungen att hitta nästa praktiska drag, som kunde vara steget in. Och jag tror att jag och inkvisitorn är väldigt lika på det sättet.
Deborah Chow, regissör
Till sist fick vi en kort intervju med regissören Deborah Chow. Som har gjort två avsnitt av The Mandalorian och nu har fått äran att göra alla sex avsnitten av Obi-Wan Kenobi.
Hur har den nya studiouppsättningen påverkat ditt arbete som regissör?
– Jag lärde mig det här sättet att arbeta på under The Mandalorian. Det var väldigt spännande att lära sig den tekniken. När det var dags för Obi-Wan Kenobi ville jag ta allt jag hade lärt mig och fortsätta mitt arbete med tekniken. Det har varit ett enormt hjälpmedel, speciellt under covid-pandemin, eftersom vi nu har kunnat filma så mycket inne i studion. Jag älskar science fiction och fantasy, och jag känner att mycket av tekniken från StageCraft verkligen gjorde det möjligt för oss att skapa en annan värld på ett väldigt vackert sätt.
Att gå från att regissera två avsnitt av The Mandalorian till att göra hela den här serien, förändrar det synvinkeln på något sätt?
– Det har helt klart varit en stor uppgift om man jämför. Mycket av arbetet är förberedelser, inte minst på grund av StageCraft. Vi har fått förbereda oss mycket för att få upp innehållet på skärmarna innan vi har kunnat börja filma. Så det har varit mycket mer jobb, men för mig älskade jag att kunna ha hela historien från början till slut, och att kunna förverkliga en stor vision genom alla sex avsnitt.
Hur är Obi-Wans mentala tillstånd? Klandrar han sig själv för det som har hänt de senaste åren? Darth Vader och allt?
– Det är en riktigt intressant utgångspunkt för karaktären, men även för hela galaxen är det en väldigt mörk period. Order 66 har ju inträffat och så många Jediriddare är antingen döda eller gömmer sig. Och alla jagas. Det finns många världsomspännande händelser som sker samtidigt, och för Obi-Wan personligen finns alla dessa känslor gentemot Anakin och vad som hände i Revenge of the Sith. Så det är mycket han måste ta itu med i början av serien. Vi utforskade helt klart mycket av det mörkret och den börda han bar på.
Med tanke på att de första Star Wars-filmerna egentligen var gjorda för barn, men som även vuxna kunde uppskatta. Nu när flera generationer har vuxit upp och gillar detta universum, vilken åldersgrupp har ni siktat in er på med Obi-Wan Kenobi?
– Det här är något vi har funderat mycket på, för visst har vi kopplingen till den ursprungliga trilogin, men vi är också kopplade till prequels-filmerna. Så precis som du säger finns det flera generationer av Star Wars-fans nu. Vi försökte inte rikta oss mot någon specifik åldersgrupp. Det är tillräckligt utmanande att berätta historien, så vi fokuserar hellre på Obi-Wans historia och det som kändes naturligt i förhållande till honom. Men jag tror att det är viktigt att ha balans, att ha inslag som är lättare bredvid de mer seriösa.
Det är bara att se fram emot den nya serien!
Vi vet åtminstone vad vi ska göra den 27:e maj!
Men vi vill också fråga våra läsare: Hur tror du att den nya serien Obi-Wan Kenobi kommer att bli? Svara gärna i kommentarsfältet nedan.