Fox Paramount har intervjuat Rebecca Ferguson som spelar Ilsa Faust i Mission: Impossible 5. Här kan du läsa intervjun:
Hur gick det här till?
Jo, jag filmade i öknen. Vi höll på att filma (TV-miniserien) ”The Red Tent”, ett bibliskt drama, och jag satt faktiskt på en kamel när jag fick reda på att jag hade fått rollen!
Men om jag ska börja från början var jag först i London och gjorde en audition-film med en agent och återgick sedan till att rida på kameler i öknen. Sedan var jag tvungen att flyga och träffa Tom Cruise.
Det var faktiskt det mest avslappnade mötet jag någonsin haft. Eftersom jag höll på att jobba var jag helt inställd på filmandet och på att jobba, och så hade jag helt plötsligt bara 24 timmar på mig i London för att träffa Tom. Jag kom till ett vackert hus och Tom Cruise var där med (regissör) Chris McQuarrie och jag hann egentligen inte bli nervös eftersom jag visste att jag var tvungen att åka tillbaka till The Red Tent, så det var bara att köra på. Det första som hände var att vi beställde en kaffe och satte oss ned och pratade. Vi pratade om livet och jobbet och karaktärerna, och två eller tre timmar flög iväg.
Läste ni några scener ihop?
Ja, det gjorde vi. Jag hade redan gjort en eller två scener på provspelningsbandet så de ville bara se hur det fungerade med Tom, och hur jag tog regi. Och redan på det första mötet överlät de åt mig att hitta på ett par förslag, vilket inte är särskilt vanligt – det händer bara inte. Och sedan behövde de ha mig på film och då var Tom med bredvid och hjälpte till, vilket man annars brukar ha en kompis till. Och rummets hela energi var en grupp människor som ville få fram det bästa ur någon och hjälpte mig att lyckas med det.
Tyckte du att Tom var lite skrämmande eftersom han är en så stor stjärna?
Ja, det finns en stor föreställning om ”Tom Cruise-konceptet”, men jag tror att media skapar det, de skapar en hajp kring människor och jag bor i en fiskeby i Sverige och jag älskar det, det är litet och lugnt, och jag dömer inte människor. Men jag älskar att träffa människor, så även om folk har sina förutfattade meningar om någon – vem det än är – så försöker jag vara neutral. Så när jag gick in i rummet var jag inte spänd för att träffa Tom, utan bara för att jag visste att jag verkligen ville göra rollen och vara en del av filmen. Det var mer som: ”hoppas att vi funkar bra ihop och hoppas att han gillar mig och att jag gillar honom.” Och jag gillade honom verkligen, väldigt mycket, för han var bara Tom och det fanns ingen barriär mellan oss, han var bara sig själv. Och han var där med mig, och det var Chris också, och producenterna och filmfotografen, så det var som att få vara med i ett gäng som känner varandra väldigt väl.
Berätta om din karaktär och hur hon passar in i historien.
Jag skulle vilja kalla Ilsa Faust för rotlös. Hon är född i Sverige och har en stark överlevnadsinstinkt. Hon har tränats av brittiska underrättelsetjänsten under täckmantel. Hon möter Ethan Hunt när han ligger risigt till och de inser att de har mött varandras jämlike. Jag tror att de känner till varandra men har aldrig träffats förrän scenen där Tom som Ethan hålls fången. Och allt handlar om vem man kan lita på och på vem som är på vilken sida.
Så vi vet inte riktigt vad hon har för mål?
Nej, vi vet inte vad hon vill och hon är mycket mystisk. Vad vi vet är att hon är oerhört intelligent och lika kunnig Ethan, vilket är intressant och fascinerande eftersom publiken aldrig vet när vändningen kommer och hur handlingen ska utvecklas. När någon arbetar under täckmantel är det som det berömda Stockholmssyndromet, och vi får aldrig reda på hennes motiv eller hennes mål. Så hennes berättelse och hennes historia är inte lika intressant som hennes val och vad hon faktiskt gör. Men hon tas med för att hjälpa till med att utrota det så kallade ”Syndikatet” som vill döda IMF-teamet. Så i början tror vi att Ilsa är en sak och sedan börjar vi fundera på om hon är något annat. Eller är hon? Vi vet inte vad hon har för mål.
Hur är det att spela en sådan roll? När du som skådespelare måste hålla saker dolda för oss i publiken?
Jag älskade att spela henne eftersom jag gillar att spela mystiska karaktärer. Jag gillar när allt inte är svart eller vitt, för så är livet för de flesta av oss. Vi vet aldrig riktigt var vi har henne och vilka hennes motiv är. Det hände att vi satt och diskuterade skälen till att vi gjorde vissa scener och vilka motiv som låg bakom dem och sedan var det liksom ”ska vi vända på steken?” Och köra med rakt motsatta motiv? Bara för att ge just den scenen ny dynamik. Så det lämnade en hel del utrymme för olika tolkningar och sådant är så kul.
Kände du till de tidigare Mission-filmerna innan du fick rollen?
O ja. Jag älskar actionfilmer och jag älskar Mission: Impossible-filmerna. Jag bara älskar dem. Jag älskar actionfilmer som är intelligenta och jag älskar välkoreograferade stridsscener. Jag har tittat på massor av Jet Li-filmer. Jag älskar rörelse och dans och en vackert koreograferad slagsmålsscen handlar bara om rörelse och rytm.
Är du utbildad i dans?
Nej. Jag dansade när jag var liten och testade olika saker och sedan upptäckte jag argentinsk tango och undervisade tillsammans med en underbar lärare som hade en studio i Sverige. Någon skrev på någon hemsida att jag ägde den där studion, men det gjorde jag inte, jag bara jobbade där ett tag. En av sakerna jag lärde mig var kontroll över kroppen och det passar fantastiskt bra med dynamiken i Mission: Impossible. (Stuntkoreografen) Wade Eastwood och hans team är helt otroliga.
Min nästa film (”Florence Foster Jenkins”) är med Meryl Streep och jag har sett många av hennes filmer, men det finns en, ”Julie & Julia”, där hon lagar mat och rör sig runt i köket, hon stänger ett skåp med foten, tar en kastrull med vänster hand och en sked med höger, det en är ren fröjd för ögat. Och en stridsscen kan vara lika vacker. Och det är något vi jobbade hårt med.
Var det något du behövde träna på?
När jag fick rollen hade jag ett par dagar ledigt och så fort jag kom till Heathrow tog de mig till gymmet för att börja träna. Vi hade en och en halv månad på oss att förbereda oss inför inspelningen började och det var sex timmar om dagen, sex dagar i veckan, vilket var otroligt intensivt, men också välorganiserat och välplanerat och schemat skulle vara varierat också. Så jag hade Pilates, tränade kampsport och allmän konditionsträning. Det var tufft men nödvändigt eftersom man måste förbereda sig vara i bästa möjliga form för att överleva en film som den här.
Var det någon särskild form av kampsport?
En blandning. Tom har sin stridsteknik och det handlade om att skapa en stil för mig som Ilsa och vi ville göra henne ganska djurisk. Även om hon är mindre än de flesta av hennes motståndare så hon är väldigt snabb. Så det handlar om att gå in snabbt, hoppa upp och använda hela kroppen för att slå ner den andra personen. Hon är kanske inte jättestark men har fart, hon är lätt, hon är väldigt snabb och lätt på fötterna och runt halsen på dem och ”pang” – de vet inte vad som träffade dem.
Så hur var den där träningsperioden?
Det är hårt arbete och Tom gör det här hela tiden. Jag tycker han är fantastisk eftersom han inte bara agerar, han producerar, redigerar och gör allting, och jag gjorde bara ungefär en procent av vad han gör varje dag. Och jag var väldigt trött efter åtta månader. Men eftersom jag älskar rörelse så trivdes jag med det. Och det handlar om att inte stanna upp – det finns naturligtvis dagar när du är hur trött som helst, men du har inget val, du måste bara göra det.
Har du någonsin gjort något liknande förut? Jag tänker då kanske på Hercules, i viss mån?
Tja, inte riktigt eftersom jag inte var med i actionscenerna i Hercules, jag spelade prinsessan. Men jag kommer ihåg att jag tittade på Ingrid Bolsø som spelade Atalanta och jag minns att jag såg hur hon tränade och tänkte att jag var glad för att jag slapp, fast samtidigt fanns det ingentingt jag längtade efter mer. Jag ville utmana mig själv fysiskt och se vad jag klarar av – och vi klarar av så mycket.
På vilket sätt var du tvungen att utmana dig själv?
Tja, höll jag andan i sex minuter med nitrox-luft. Jag har lärt mig tekniken att hålla andan utan nitrox i fyra och en halv minut. Jag led av svindel innan den här filmen och sedan gjorde jag fria fall från 40 meter! Innan vågade jag inte gå in i en hiss – jag skulle inte ha vågat hoppa från två meter, men jag övervann min höjdrädsla och det beror på att du är en del av ett team och du vet vad som behövs – och så visste jag att om jag inte kunde göra något så skulle alltid min stuntman Lucy Cork kunna hoppa in. Men Tom gör alla sina stunts, så jag sade liksom ”kom igen nu, du lever bara en gång och det här är läget nu” till mig själv. Och jag litade på utrustningen och jag litade på teamet och jag dubbelkollade säkerheten, jag har sett hur Tom jobbar och jag var bara tvungen att köra på. Och det gjorde jag. Men att titta på scener från filmen är speciellt för mig eftersom jag minns när vi gjorde alla de här otroliga sakerna och jag tänker: ”wow, jag gjorde det!” Det kanske är en tvåminuters actionscen, men det tog flera månader för mig att komma dit.
Gillade du det?
Jag älskade det! Jag bara älskade det. Han springer fortare än någon annan jag har sett. Han älskar det. Och för mig var nyckeln att vakna och tänka att jag inte hade något val med träningen – du bara måste göra det. Alla tänker: ”Å, jag skulle ha gått på den där promenaden” och ”Å nej, jag åt den där chokladkakan.” Men när du är en del av en sådan här film så har du faktiskt inget val. Visst, du skulle kunna träna för lite eller äta något som inte ingår i kosten, men då kommer du inte att klara av all action som behövs.
Kände du att det gjorde skillnad?
Absolut. Jag kände mig helt fantastisk. Och kosten var en stor del av det, vi hade kylväskor med mat som hade exakt det antalet kalorier jag behövde varje dag. Så varje dag hade jag en välbalanserad kosthållning som matchade vad jag gjorde den dagen. När jag till exempel gjorde undervattensscenerna behövde jag en annan sorts kost än när jag gjorde vanliga scener. Det var vetenskapligt anpassat till exakt vad vi gjorde varje dag.
Hur var det att gå med i Mission-teamet?
Simon har så mycket humor, Ving (Rhames) och Jeremy (Renner) har hittat sina roller på och vid sidan av vita duken och hur de jobbar ihop och hur de balanserar varandra, och att vara med på det är lite skrämmande eftersom du måste skapa din plats och ta reda på vem du är i förhållande till alla dessa fantastiska människor. Men de är oerhört välkomnande – Tom, Chris Simon, allihop – och deras attityd är ”vi vill att du ska känna dig hemma direkt och vi vill hjälpa dig att göra ditt bästa” och det är en härlig attityd som hjälper dig att känna dig välkommen omedelbart. Och så var det direkt från första dagen.
Var det kul under inspelningen?
Absolut. Tom och Simon är otroligt roliga ihop. Jag kissade på mig av skratt. I en del scener kunde jag bokstavligt talat inte sluta skratta. Det var en scen där jag hade en monolog och skrattade så mycket att jag knappt visste vad jag sa för att de fick mig att skratta så mycket – de är som småpojkar!
Hur fungerade det med Chris regi? Han hade ju redan arbetat med Tom …
De är ett bra team och känner uppenbarligen varandra väldig väl och har en sådan gemensam attityd till arbetet att de till och med avslutar varandras meningar.
Ilsa är helt klart en stark kvinna och du har spelat en hel del starka kvinnor tidigare – i The White Queen i Hercules – är det viktigt när du letar efter bra roller?
Nej. Vi behöver fler starka kvinnor och jag har haft tur eftersom alla mina roller har varit starka kvinnor. Orsaken? Jag vet inte. Men de har kommit vid bra tidpunkter i mitt liv och jag ser fram emot att göra andra saker också. För mig gäller: ”Gillar jag manus? Är det en bra karaktär i förhållande till handlingen?” Det är vad jag letar efter. Och den här gången passade det perfekt.
Och du håller på att arbeta med Meryl Streep i ”Florence Foster Jenkins” …
Ja, snacka om en stark kvinnlig karaktär: Meryl Streep! Jag har inte träffat henne än, men jag ser fram emot det och jag ser fram emot att arbeta med regissören Stephen Frears. Och en sådan underbar kontrast, att hoppa från den här avancerade actionfilmen till en 1940-talsfilm om en operasångare som inte kunde sjunga – en verklig historia.
Obs! Intervjun är gjord av Fox Paramounts marknadsavdelning.