I måndags gick den 96:e Oscarsgalan av stapeln i Hollywood, LA; och precis som väntat vann Oppenheimer lejonparten av de finaste priserna.
Christoper Nolans episka drama om atombombens fader var den överväldigande förhandsfavoriten och har kammat hem de flesta av de internationella filmpriserna vid Oscarsgalan. Academy of Motion Picture Arts and Sciences hade tilldelat filmen totalt 13 nomineringar, och när ridån gick hade Nolan & Co kammat hem imponerande 11 Oscarsstatyetter.
Däribland den mest prestigefyllda, för Årets bästa film, samt Bästa regi, Bästa manliga huvudroll (Cillian Murphy) och Bästa manliga biroll (Robert Downey Jr.).
Förra årets stora snackis på bio var biljettkampen mellan två gigantiska, men väldigt olika, amerikanska blockbusters. Det gick så långt att fenomenet fick ett eget namn: ”Barbenheimer”.
I slutändan var det Barbie som fick den största andelen av biopubliken, men när det gällde filmpriser och nomineringar var det Oppenheimer som regerade.
«How can I save my little boy / From Oppenheimer’s deadly toy?» sjöng Sting i låten «Russians» 1985 på sitt första solo-album – en text som för övrigt inspirerade James Cameron att skapa karaktären John Connor till Terminator 2.
Man kan inte skilja massförstörelsevapen som atom- och vätebomber från dystopiska scenarier som världens undergång, atomvinter och rädslan för att hela mänskligheten ska utplånas. Det gör inte Christopher Nolan (The Dark Knight Rises, Inception, Interstellar, Tenet) heller i sin storslagna långfilm om mannen som ledde Manhattan-projektet och skapade de första atombomberna: Robert Oppenheimer. Porträtterad av Cillian Murphy, som aldrig sett bättre ut än här.
Redan i början av karriären som fysiker stod det klart för alla omkring honom att Oppenheimer var en lysande vetenskapsman. Till och med Einstein och Niels Bohr (Kenneth Branagh) beundrade honom.
Han erbjöds ledande befattningar vid flera fakulteter, men valde att resa till Europa för att studera den nya kvantmekaniken, som de amerikanska fysikerna inte var särskilt intresserade av på den tiden. Han tog den tillbaka till USA, där den successivt fick fäste, bland annat tack vare Oppenheimers inspirerande universitetskurser i ämnet.
Trots sina vänstertendenser ansåg alla Oppenheimer vara det självklara valet för ledarposten för Manhattanprojektet, och eftervärlden har i allmänhet inte haft någon anledning att inte hålla med om detta val. Men vad som står klart för eftervärlden stod inte klart i en tid då kommunistisk skrämselpropaganda och McCarthyism var på frammarsch, och det är faktiskt dessa inflammerade, politiska omständigheter som Nolans storfilm något överraskande främst kretsar kring.
Tror man att den här filmen mest handlar om själva Manhattanprojektet och de vetenskapshistoriska omständigheterna kring tillkomsten av atombomberna, får man tänka om. Det är en film som på ett ambitiöst sätt kommer att utgöra en fullständig, biografisk skildring av Oppenheimer som person, och vad hans attityder och moral egentligen var – något som historiker länge diskuterat – och inte minst hur hans samtid och samtida påverkade hans offentliga rykte och arv. Filmen handlar om frågan: vilken moralisk integritet och karaktär hade mannen som skapade atombomberna?
Förutom Murphy i huvudrollen ser vi Robert Downey Jr, Emily Blunt, Florence Pugh, Kenneth Branagh och Matt Damon i ledande roller. Manuset är naturligtvis skrivet av Nolan själv.
Oppenheimer omsatte nästan 1 miljard dollar (ca 11 miljarder kronor) på filmen och gjorde komplex fysik och tung historia till vardagsmat.
Nu kan du äntligen se blockbustern i ditt eget vardagsrum, med premiär på SkyShowtime idag den 21 mars.
Det blir totalt ointressant att se en sån film på Skyshowtime eftersom dom fortfarande inte fattar att minst 5.1 ljud krävs vilket denna film och en stor majoritet av deras utbud saknar.