Strömningstjänsterna längtar nog tillbaka till pandemins extraordinära tillstånd, med stängda biografer, kulturutbud, social distansering, hemmakontor och lockdown.
Många delar av näringslivet (inte minst resebranschen) gick igenom 2–3 mycket tuffa år under coronapandemin, men strömningstjänsterna upplevde alla en riktig abonnemangsboom när människor världen över ”låste in sig” bakom hemmets fyra väggar.
I proportion till abonnemangstillväxten ökade strömningsjättarna (som Netflix, Disney+, HBO Nordic, Prime Video, Viaplay och Apple TV+) sin egen innehållsproduktion, och budgetdisciplinen var tämligen släpphänt.
Fokus låg på att få så många nya abonnenter som möjligt på bekostnad av konkurrenterna.
Men som vi alla vet varar en pandemi (tack och lov) inte för evigt. Och sedan sommaren förra året har strömningsjättarna kämpat för att hålla abonnentantalet uppe, skurit ner på innehållsproduktionen och till och med lanserat nya reklamfinansierade abonnemang.
Så sent som i mitten av augusti meddelade Disney+ en minskning med över 10 miljoner abonnenter under förra kvartalet, samt blodröda siffror i bokslutet. Därefter meddelade VD (Bob Iger) kraftiga kostnadsnedskärningar, lansering av reklambaserade abonnemang, blockering av lösenordsdelning och en rejäl höjning av månadspriset.
Nu inser de att de kanske tog i lite för hårt – för i veckan meddelade Disney+ en tidsbegränsad prisdumpning.
Under perioden 6–20 september kan man beställa en månadsprenumeration på Disney+ för endast 19 kr (dvs. 75 % rabatt).
Kampanjen gäller både nya och återkommande kunder.
Dopesick (Foto: Walt Disney)
Specialpriset gäller i 3 månader, därefter är det upp till normalt månadspris igen.