1928 släppte Walt Disney Studio (idag: The Walt Disney Company) världens första animerade film med ljud, Steamboat Willie – och med den föddes en legend, Musse Pigg.
1932 lanserade Disney Flowers and Trees, som blev världens första tecknade film i färg, och fem år senare (1937) kom revolutionen med världens första tecknade långfilm, Snövit och de sju dvärgarna. En underhållningsjätte föddes!
Sedan dess har Disney vuxit till världens största underhållningsföretag, med ett unikt filmarkiv, nöjesparker, TV-kanaler, animations- och spelfilmer – samt massiv tillväxt genom förvärv; bland annat Star Wars, Marvel och 20th Century Fox.
Efter år av Netflix dominans inom strömmande innehåll lanserade Disney sin egen streamingtjänst, Disney+, i november 2019.
Tjänsten har sedan dess expanderat och kom till Norden i september 2020.
”Perfekt” tajming med pandemi-lockdown, ett tillstånd (med social distansering, hemmakontor och nedstängd kultursektor) som gav ett gigantiskt uppsving för hela strömningsmarknaden.
Under de senaste åren har vi upplevt en konsolidering av strömningstjänster, med ständiga uppköp och sammanslagningar. Senast med HBO Max och Discovery+.
Samtidigt trappar de flesta tjänsterna nu ner sin galna takt av dyra egna produktioner och försöker anpassa kostnadsnivån till en krympande marknad med allt hårdare konkurrens.
Strax före jul förra året meddelade Disney att strömningstjänsten hade passerat cirka 120 miljoner prenumeranter globalt. Det tog bara Disney två år att nå det talet Netflix spenderade cirka 10 år på att nå.
För Q1 2022 rapporterade Netflix för första gången en nedgång i prenumeranter, till marknadens förskräckning, och tillkännagav snabbt ett nytt billigare reklamfinansierat abonnemang (!).
Sedan toppen i höstas har Netflix-aktien fallit med cirka 65%.
Those who have followed Netflix know that I’ve been against the complexity of advertising and a big fan of the simplicity of subscription. I’m a bigger fan of consumer choice, and allowing consumers who would like to have a lower price and are advertising tolerant to get what they want, makes a lot of sense.
– Reed Hastings, CEO, Netflix
Prenumerationsnedgången har fortsatt för Netflix under Q2 – och nu har Disney+ passerat Netflix i antal prenumeranter!
Netflix säger att de 1 juli hade 220.67 miljoner abonnenter globalt. Motsvarande siffra för Disney+ är 221,1 miljoner. (OBS! Disney-siffrorna är det totala antalet prenumeranter för Disney+, ESPN, Hulu, Live-TV).
Underhållningsjätten med de stora svarta musöronen har alltså ägnat drygt två och ett halvt år åt att komma i kapp, och gå om, Netflix. Och då får man betänka att Netflix erbjuder sin tjänst i alla världens länder (191), något Disney+ inte gör (61 länder) – än…
PS! Prime Video (Amazons streamingtjänst) påstår sig ha mellan 220–240 miljoner prenumeranter. Men inbäddade i dessa siffror finns det ett stort antal kunder som har fått strömningstjänsten ”på köpet” i USA, helt enkelt för att de är premiumkunder som ett resultat av att de är trogna kunder i Amazons onlinebutik.
I Norden har Prime Video inte mer än 5 % av streamingmarknaden.