Streamingtjänster kan bli en dyr historia, vilket Disney-koncernen har fått erfara. Den amerikanska jätten kämpar med lönsamheten för Disney+, som förlorade 500 miljoner USD under det andra kvartalet. Tjänsten har också tappat mer än 11 miljoner abonnenter sedan förra året. Detta enligt nya kvartalssiffror som presenterades på tisdagen.
Som ett led i att förbättra lönsamheten aviseras nu betydande prishöjningar. I USA höjs priserna med hela 27% och på torsdagen meddelades att även Norden kommer att få prisförändringar. Dessutom lanseras ett nytt abonnemang med reklam.
Nya abonnemang och priser från 1 november
Från och med den 1 november kommer de nya abonnemangslösningarna Standard med reklam, utöver Standard och Premium, att gälla i Sverige.
I praktiken innebär det att det nuvarande Disney+-abonnemanget (med 4K HDR och Dolby Atmos) byter namn till Disney+ Premium, samtidigt som priset ökar från 89 kronor till 119 kronor per månad, eller 1 190 kronor per år.
Det nya standardabonnemanget kommer att kosta 89 kronor per månad eller 890 kronor per år, medan den reklambaserade varianten kommer att kosta 59 kronor per månad.
Befintliga prenumeranter kommer att ha möjlighet att byta till Standard eller Standard med reklam. Det meddelar Disney i ett pressmeddelande.
Introduktionen av det annonsfinansierade abonnemanget markerar den nya utvecklingen för Disney+. Det ger olika lösningar till våra abonnenter, såväl som till våra annonsörer i världsklass. Disney+ fortsätter att sticka ut i dagens streaminglandskap, med ett unikt urval av nyskapande tv-serier och blockbusterfilmer, i ett paket som säkerställer en enkel och sömlös streamingupplevelse”, säger Jan Koeppen, President för The Walt Disney Company EMEA.