Under tiden coronaviruset härjar som en tsunami över jordens befolkning, och för med sig död och förstörelse i sitt kölvatten, och på samma gång orsakar börsras och historiska förluster för många företag, finns det faktiskt några som går mot trenden.
Netflix är definitivt ett av företagen som går mot strömmen i dessa extraordinära tider.
Dow Jones industriindex i USA har gått ner cirka 20 % hittills i år. Stockholmsbörsen har gått ner 16 %, Oslobörsen 22 % och Köpenhamnsbörsen ungefär 4 %.
Netflix-aktien har däremot haft en ÖKNING på 40 % sedan nyår! Här kan det också läggas till att Netflix-aktien steg med galna 4 000 % under perioden 2009-2019.
Ljud & Bild ägnar sig sällan åt börskurserna, men den här gången gör vi ett undantag. Den våldsamma uppgången för Netflix återspeglar nämligen en ökning på rejäla 25 % mer tid som lagts på strömningstjänsten sedan nyår, samt en abonnemangstillväxt på 16 miljoner abonnenter under årets första kvartal.
Hastings & Co har nu passerat 183 miljoner abonnenter globalt.
Vilket i sin tur måste relaterat till det faktum att vi sedan i början av mars 2020 har tillbringat mer tid inomhus, och därmed framför TV-/dator-/mobilskärmarna, än någonsin tidigare och att biografer över hela världen har stängt.
En av de stora frågorna nu är om coronaviruset och dess inverkan på tittarvanorna kommer att förändra hur vi konsumerar film i framtiden. Ser vi nu början på slutet för biograferna, eller kommer de att ”återuppstå” igen? Vad tror du? Kommentera gärna nedan.
Ännu så länge fortsätter Netflix sin enorma innehållsproduktion och kan konstatera att många tittar på bland annat Tiger King, Too Hot to Handle, Casa de Papel, Messiah, samt skitfilmen Spenser Confidential (85 miljoner har tydligen slösat bort två timmar av sina liv på Mark Wahlberg-tramset).
Om nedstängningen av samhället drar ut på tiden måste lanseringstakten av naturliga skäl avta något, även på Netflix. De befinner sig dock i den fördelaktiga positionen att de producerar innehåll i snart alla delar av världen, och har därför mycket bättre flexibilitet än många andra serie-/filmbolag.
I morgon släpper Netflix ännu en film som garanterat kommer att bli en tittarsuccé, actionfilmen Extraction med Chris Hemsworth i huvudrollen. Läs vår recension här.
Men Netflix är inte den enda strömningstjänsten som tjänar på att alla tillbingar mycket mer tid innanför hemmets fyra väggar. Nykomlingen Disney+ passerade nyligen 50 miljoner abonnenter – och det bara fem månader efter att tjänsten lanserades i USA.
Förväntad lanseringstid i Skandinavien för Disney+ är ”till sommaren” – låt oss hoppas att vi innan dess har tillbringat mycket mer tid utomhus med vänner och bekanta.