Precis som vi har skrivit otaliga gånger i detta ”år av skräck” är biobranschen en av de som är hårdast drabbats av restriktioner i Coronaepidemins fotspår.
Ända sedan i mars förra året har biosalongerna varit mer eller mindre nedstängda i längre eller kortare perioder, i vissa länder mer än i andra. Något som bidragit till en otrolig tillväxt för olika streamingtjänster samt ökat kreativiteten betydligt när det gäller att hitta olika lösningar för filmskapare att hitta nya distributionskanaler för sina filmer.
Så länge smittan ökar i samhället kommer amerikanska och europeiska biografer i de flesta fall förbli stängda (några biografer i New York och LA har nyligen öppnat igen) – och därmed väntar Hollywood med internationella premiärer på storfilmer.
Premiären på Bond-filmen med Daniel Craig i huvudrollen som den världsvane agenten var från början satt till 2 april 2020. No Time to Die blev Coronavirusets första ”offer” och flyttades fram till 12 november samma år. Nu är den framflyttad igen till 18 oktober i år, premiärdatumet är alltså flyttat för tredje gången.
Det har nu gått så långt, och blivit så kostsamt att MGM/Universal har varit i dialog med bland annat Apple TV+ och Amazon Prime om att sälja rättigheterna till No Time to die (enligt uppgift har MGM begärt 600 miljoner USD).
De första filmerna som fick flytta sina premiärer från biosalongerna till streaming (som följd av coronakrisen) var Universals The Invisible Man och Emma. Båda blev tillgängliga i Norden den 20 mars förra året hos Viaplay.
Filmbolaget Universal har stått främst i ledet för att pressa biokedjorna att förkorta fönstret för exklusiv visning. Filmbolaget låg länge i konflikt med världens största biokedja, amerikanska AMC, efter att de i april förra året valde att lansera Trolls World Tour digitalt och i ett uttalande sagt att de ”kommer fortsätta experimentera med liknande strategier”. Varpå AMC omedelbart svarade att de inte kommer visa några filmer från Universal på sina biografer.
Men så bestämde sig tydligen herrarna på NBC Universal och AMC för att röka fredspipa, eftersom de presenterade ett reviderat avtal – ett avtal som dramatiskt reducerar tiden för exklusiv visning av film på bio.
Tidigare har inte filmskaparna haft möjlighet att erbjuda sina filmer till andra aktörer (till exempel streamingtjänster) innan den visats på biograferna i hela 75 (!) dagar. Detta är nu ändrat till enbart 17 dagar.
I ett pressmeddelande säger AMCs toppchef (Adam Aron) att de ”enthusiastically embraces this new industry model”. Något som inte känns helt trovärdigt – detta är en sak filmföretagen har kämpat med näbbar och klor för i åratal och som de (trots att de flesta av intäkterna kommer under de första 2-3 veckorna) fruktar ska undergräva bions framtida intäktsbas.
Disney följde upp med att lansera Mulan direkt via sin streamingtjänst Disney+ som exklusiv betalfilm. Det vill säga att du som har ett abonnemang på Disney+ behöver betala 30 USD för att se filmen (du kommer då ha tillgång till den så länge du har ditt abonnemang).
Disney har även lanserat Soul och Raya and the Last Dragon direkt på Disney+.
Warner har beslutat att samtliga 2021-releaser ska lanseras samtidigt på bio (de få som är öppna) samt sin egen streamingtjänst HBO Max. Första filmen ut var Wonder Woman 1984.
Marvelfilmen Black Widow, med Scarlett Johansson i huvudrollen, skulle egentligen haft biopremiär i maj förra året men så dök det det ju upp några Myrkott-ätande kineser…
Black Widow: Premiär
Redan i fjol höstas började det gå rykten om att Disney önskade lansera sin blockbuster-film Black Widow direkt på Disney+ något de gång på gång envist avfärdade. Inte minst har motståndet varit stort på Marvel-avdelningen inom Disneykoncernen. Nu har det dock kommit ett kontrabesked.
Den 9 juli får (äntligen) Black Widow premiär på Disney+ (som betalfilm), samt utvalda biografer som håller öppet.
Disney meddelar samtidigt att de kommer lansera Cruella (uppföljaren till Disneyklassikern 101 dalmatiner med Emma Stone i huvudrollen) på Disney+ samma dag (28 maj) som biopremiären.
Med detta drag ifrågasätter The Walt Disney Company allvarligt sin framtida distributionsmodell för filmer.
Företaget har redan passerat imponerande 100 miljoner Disney+ -prenumeranter (på ett och ett halvt år), och ser nu ut att vilja premiera sina egna lukrativa prenumeranter framför biobranschen.
Det blir spännande att se hur biografbranschen reagerar på detta kontroversiella tilltag, i samband med simultansläppet av Raya and the Last Dragon var det flera biografer i Norden som vägrade visa filmen på grund av att den blev tillgänglig på Disney+ samtidigt. Branschen är livrädd för att detta ska bli den nya normen, även efter Corona, och därmed riskera deras försörjning.
Bioindustrin är så hårt drabbad att man nu ifrågasätter om Covid-19 kommer ta livet av, eller åtminstone radikalt förändra biomarknaden för alltid. En sak är säker, pandemin med påföljande lockdown och restriktioner har inneburit en guldgruva för streamingtjänster som Netflix og Disney+ – och nu finns även en ny streamingtjänst i Norden: Paramount+.
Under en investeringskonferens för tre veckor sedan gjorde Disneys VD Bob Chapek följande uttalande:
The consumer is probably more impatient than they’ve ever been before, particularly since now they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home pretty much when they want them. So, I’m not sure there’s going back. […] Consumers are impatient for releases, because they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home.
Vi tror att biograferna kämpar med ryggen mot väggen och vägrar inse vad som obevekligen kommer – det är en riktigt tuff utmaning att försöka ”pressa tillbaka tandkrämen i tuben igen”…