Biofönstret krymper

Tiden som biograferna har ensamrätt på att visa en film reduceras nu radikalt.

Mulan 2

Disney's MULAN..Mulan (Yifei Liu)..Photo: Film Frame..© 2019 Disney Enterprises, Inc. All Rights Reserved.

I åratal (ända sedan DVD lanserades) har det varit en hård, och alltmer bitter, kamp mellan filmstudior och biografer över hur länge biografer ska ha exklusiva rättigheter att visa en film innan den kan distribueras på via Blu-ray, video-on-demand och strömning.

Ökningen av strömningstjänster (som Netflix, HBO och Amazon Prime), och VoD-leverantörer, har satt konflikten på sin spets.

Netflix har gått i bräschen för att utmana filmmonopolet genom att lansera fler och fler egenproducerade storfilmer med välkända regissörer som Scorsese och Cuarón.

Efter att både filmfestivalen i Cannes och Oscar-akademin infört en klausul om att inga filmer kan nomineras till filmpriser om de inte har gått minst två veckor på x antal biografer, ändrade Netflix sin policy. Deras största filmer (som de hoppas ska vinna priser) släpps nu på utvalda biografer innan de börjar visas på tjänsten. Som fallet var med The Irishman, , Roma och Marriage Story.

Läs också Årets bästa film? Se trailern Se den första trailern till Martin Scorseses kommande storfilm.

Som vi skrev om igår, har coronapandemin eskalerat behovet av nya kanaler för filmdistribution då väldigt många biografer runt om i världen för närvarande hålls stängda, och de få som är öppna upplever en aldrig tidigare skådad nedgång i publik.

En pågående nedstängning som resulterat i att film efter film har skjutit på premiärdatumet, ibland på obestämd tid, som nu är fallet med Disneys storfilm Mulan.

När det gäller Mulan, som redan två gånger har fått ett nytt premiärdatum, sa en representant för Disney att: ”It’s Become Clear That Nothing Can Be Set In Stone When It Comes To How We Release Films During This Global Health Crisis. Today That Means Pausing Our Release Plans For ‘Mulan’ As We Assess How We Can Most Effectively Bring This Film To Audiences Around The World.”

Det ryktas nu om att Disney kommer att ge Mulan en exklusiv premiär på den egna streamingtjänsten Disney+ (som kommer till Norden i september), något de nyligen gjorde med Artemis Fowl.

Disney har också skjutit på premiären för den kommande Avatar-filmen (fram till december 2022) och Stars Wars (till december 2023).

De första filmerna där premiären flyttats från bio till strömningstjänster (som en följd av coronakrisen) var Universals The Invisible Man och Emma. Båda blev tillgängliga i Norden på Viaplay den 20 mars i år.

Filmbolaget Universal står främst i ledet för att pressa biograferna att acceptera en kortare exklusivitets-fönster. NBC Universal har länge varit i konflikt med amerikanska filmföretaget AMC (världens största biografkedja) sedan de i april beslutade att lansera Trolls World Tour digitalt, och sa att de ”skulle fortsätta att experimentera med en sådan strategi”. Varefter AMC svarade med att säga att de inte skulle visa några Universal-filmer alls på sina biografer.

Än så länge ett tomt hot, eftersom de flesta biografer har varit stängda sedan dess.

Vad är det trollet försöker säga? Kanske ”Fuck you AMC!” Trolls World Tour (Foto: Universal/Sony)

Nu har uppenbart cheferna på NBC Universal och AMC rökt fredspipa, för nu presenterar de ett reviderat avtal, ett avtal som dramatiskt minskar perioden för exklusiv visning av film på bio.

Tidigare har filmbolaget inte haft möjlighet att erbjuda sina filmer till andra aktörer (t.ex. strömningstjänster) förrän biograferna har visat filmen i hela 75 (!) dagar. Detta är reduceras nu till bara 17 dagar.

I ett pressmeddelande säger Adam Aron, vd för AMC,  att företaget ”Enthusiastically Embraces This New Industry Model”. Något som är svårt att tro på. Detta är en affärsmodell biobranschen har kämpat emot med näbbar och klor i åratal, och som de (trots att lejonparten av intäkterna kommer under de första 2-3 veckorna) räds kommer att undergräva biografernas framtida intäkter.

”Bond 25” har redan fått korona-försenad premiär två gånger. Får vi se Daniel Craig på bio den 12 november, eller släpps den digitalt? No Time to Die (Foto: MGM/Universal)

För filmbolagen är den nya affären naturligtvis positiv. De kan (nästan) samtidigt lansera en ny storfilm på ”alla” plattformar, koncentrera marknadsföringen till en enda massiv kampanj – och nå nya potentiella tittare som (av olika skäl) inte kan komma till biograferna.

Då är det bara att hålla ett öga på hur Hollywoods andra filmbolag nu kommer att agera. En sak är säker, de kommer inte sitta stilla i båten och låta Universal sitta ensam med ett sådant guldavtal. Förhandlingar pågår redan mellan Universal och AMC för biografer utanför USA, inklusive Europa.

Netflix grundare och VD, Reed Hastings, kan skratta hela vägen till banken. Hans tjänst har fått en ordentlig coronaboost. (Foto: Netflix)

Vårt lilla tips! Biografföretagen måste sluta klamra sig fast vid gamla lösningar och inse att utvecklingen inte kan stoppas. De bör istället skapa en produkt som, trots att filmerna samtidigt finns tillgängliga på alla plattformar, är innovativa, spännande och intressanta nog att fortsätta locka hundratusentals biobesökare.

Kanske den jäkla coronapandemin är precis den spark i baken som filmindustrin behöver för att anpassa sin affärsmodell, skapa innovation och en förbättrad produkt? Vi håller tummarna!

 

Läs vidare
Exit mobile version