Apple lanserar Vision Pro

De nya AR-glasögonen integrerar verkligheten med Apples appar och tjänster.

AppleVisionPro TOP 1920x1080 1

Apple är inte först med att komma ut med glasögon som ger tillgång till en ny, virtuell verklighet. Facebook har bytt namn till Meta, för att företaget satsar så mycket på ”metaversum”, och det är flera år sedan Mark Zuckerberg tog fram den stora plånboken för att köpa företaget Oculus och deras VR-glasögon.

Men med Vision Pro, som Apple precis lanserat i samband med sin årliga utvecklarkonferens WWDC, går teknikjätten från Cupertino i en lite annan riktning och fokuserar istället på förstärkt verklighet (augmented reality). AR låter användaren se och röra sig i den verkliga världen med ett virtuellt lager ovanpå den fysiska miljön.

(Screenshot: Peter Gotschalk)

Apples AR-glasögon låter dig använda alla Apples appar och tjänster i ett virtuellt gränssnitt som integreras med ditt vardagsrum, kök, kontor eller till och med utomhus. Appikoner, fönster, foton och videor svävar runt dig och kan placeras exakt var du vill och ha vilken storlek som helst. Man styr det med röst, händer och ögon. Blicken styr vilka ikoner du interagerar med. Appar och funktioner aktiveras med enkla gester med fingrarna.

(Screenshot: Peter Gotschalk)

För att integrationen med den verkliga världen ska fungera åt båda hållen levereras Apple Vision Pro med EyeSight. En ny teknik som gör glaset halvtransparent så att andra kan se dina ögon när de är nära dig. Och även om du befinner dig i en virtuell miljö kommer du fortfarande att kunna se den fysiska personen i din närhet.

(Screenshot: Peter Gotschalk)

För med Vision Pro kan du nämligen både navigera i verkliga rummet med ett virtuellt lager ovanpå det, och fördjupa dig hundra procent i en ren virtuell verklighet och till exempel titta på filmer på en gigantisk skärm i en ren biomiljö.

(Screenshot: Peter Gotschalk)

Apple Vision Pro är en fristående enhet som inte på något sätt förlitar sig på att vara ansluten till exempelvis en iPhone eller en Mac. I stället är Vision Pro på samma nivå som andra enheter i Apples ekosystem och stöder i princip samma appar och tjänster. Till exempel FaceTime, Bilder och Apple Arcade-spel. Men även appar från tredjeparts innehållsleverantörer, inklusive Disney+, som Disneys VD Bob Iger själv deltog i Apple-presentationen för att berätta.

(Screenshot: Peter Gotschalk)

Glasögonen består av ett aluminiumchassi, medan hela fronten är gjord av 3D-glas, under vilket du bland annat hittar inbyggda kameror och LiDAR.

(Screenshot: Peter Gotschalk)

På insidan av glaset sitter två MicroLED-paneler (som kan förses med speciella Zeiss-linser för glasögonbrukare), som tillsammans bjuder på 23 miljoner pixlar. Således upplever användaren en högre upplösning än på någon vanlig skärm, lovar Apple, och t.ex. kan filmer upplevas i 4K med HDR.

(Screenshot: Peter Gotschalk)

Inbyggda högtalare med rumsligt ljud bör se till att du upplever ljudet som om det kommer från rummet du befinner dig i. Och med de inbyggda kamerorna i Vision Pro kan du till och med spela in 3D-video. Samt att 3D-filmer som Avatar: The Way of Water kan upplevas på ett aldrig tidigare skådat uppslukande sätt med glasögonen, lovar Apple.

(Screenshot: Peter Gotschalk)

Det hela drivs av ett nytt operativsystem, visionOS, samt Apples M2-processor. En helt ny R1-processor har till uppgift att samordna mellan virtuellt innehåll och den verkliga världen, så att du inte blir yr och illamående, vilket är ett problem med många befintliga VR- och AR-produkter.

(Screenshot: Peter Gotschalk)

Apple Vision Pro lanseras i början av nästa år, och enligt Apple blir priset 3 499 dollar, motsvarande drygt 38 000 kronor.

 

Läs vidare
Exit mobile version