Under dagens SHE-mässa i Oslo Spektrum kunde man få en glimt av kinesiska Xpengs senaste elbil – den medelstora SUV:en Xpeng G6. Bilen är en direkt konkurrent till populära modeller som Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 / ID.5 och Skoda Enyaq, i det ständigt växande och konkurrensutsatta segmentet för elektriska SUV:ar.
G6 har en hjulbas på hela 289 cm, vilket ger gott om plats i kupén i den 4,75 meter långa bilen. Båda siffrorna är nästan på millimetern samma som på Tesla Model Y, vilket uppenbarligen har varit en inspiration i utsmyckningen av G6.
Rymligt bagageutrymme
Bagageutrymmet på 571 liter är rymligt, ungefär som Skoda Enyaq Coupé RS. Formen är inte heller helt olik, men Xpeng G6 har bland annat en mer kisande front, med en ljusremsa högt upp på fronten tillsammans med de större ljusen på vardera sidan av den lågt sittande grillen. Jag måste säga att jag gillar utseendet på G6:an.
Xpeng har jobbat mycket med chassit för att ge G6:an bra köregenskaper. Batteripaketet är integrerat i chassit, för att få en lägre höjdpunkt och frigöra utrymme i kupén (5 % vertikal utrymmesbesparing), vilket märks särskilt i baksätena. Det ger också bilen ett ännu mer stabilt och krängningssäkert beteende på vägen.
Premium
Xpeng hävdar att G6 har mycket bra byggkvalitet och premiummaterial i hela bilen. Bilen som visades var målad i en livlig, orangeröd metalliclack, som visade en antydan till lila skimmer när vi lyste med en ficklampa på den. Interiören var svårbedömd i de dunkla Spektrum-lokalerna, men bilen har ventilerade skinnsäten och tyg på ”rätt” ställen. Mycket lite plastkänsla höjer intrycket.
Imponerende snabbladdning
G6 får en imponerande laddningskapacitet på 280 kW, vilket ska ge 10-80 % laddning på bara 20 minuter. Räckvidden uppges vara 55 mil i versionen med fyrhjulsdrift. I Norden finns bilen bara i två varianter: Standard Range med bakhjulsdrift och Performance med fyrhjulsdrift. Den senare klarar 0-100 km/h på 4,1 sekunder. Fräckt. Nyttolasten sträcker sig från 420-453 kg beroende på version.
Fullutrustad
Oavsett vilken variant du väljer är den ”fullutrustad”, det enda du kan betala extra för är lack och en extra uppsättning hjul. Det betyder att en Xopera 18-högtalars ljudanlägning med subwoofer och 960 W förstärkareffekt, värmepump och Xpilot digitalt körassistentsystem ingår i priset.
Så även 50W trådlös laddning med plats för två mobiltelefoner samtidigt.
Varken LiDAR eller Matrix-ljus
I Kina är bilen utrustad med LiDAR, men det är borttaget på den europeiska versionen. Onödiga kostnader, baserat på hur låg graden av självkörning som tillåts är i den konservativa lagstiftningen, är vad vi får höra.
Det har blivit en självklarhet att dagens bilar har LED-ljus och det gäller även G6. Men där många konkurrenter stoltserar med Matrix-ljus med dimbara zoner så har inte G6 detta. På denna punkt överträffas Xpeng av de flesta av sina konkurrenter. Vi nämner i följd: Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron, Ford Mustang Mach-E (och den kommande Explorer), NIO EL6 och Tesla Model Y. Även de senaste utgåvorna av Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 har detta nu.
7 års garanti
Xpeng ger sina modeller hela 7 års garanti eller 160 000 km, vilket måste sägas vara bland det bästa i branschen. G6 kommer även att kunna dra en släpvagn på 1 500 kg och ha en taklast på 75 kg.
Xpeng G6: Pris och tillgänglighet
Xpeng G6 kommer ut på marknaden under tredje kvartalet, i Norge – vi väntar på besked om huruvida den samtidigt lanseras i Sverige. Priset kommer att avslöjas någon gång innan detta, och vad vi fick höra var att de ”ser fram emot” att avslöja hur ”konkurrenskraftigt” priset kommer att bli.
Bilen verkar åtminstone konkurrenskraftig och välutrustad, men i ett mycket konkurrensutsatt segment kommer priset helt säkert att vara avgörande för hur stor framgången blir. Vi väntar med spänning!
Mer info: xpeng.com