TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Xpeng G6: Elektrisk SUV för de flesta?

Xpeng G6 är en medelstor men rymlig SUV, med premiumkvalitet och ett aggressivt pris. Vi fick se den, men vet fortfarande inte priset.

Av / 2024-04-11 - 14:30
Xpeng G6: Elektrisk SUV för de flesta?

Under dagens SHE-mässa i Oslo Spektrum kunde man få en glimt av kinesiska Xpengs senaste elbil – den medelstora SUV:en Xpeng G6. Bilen är en direkt konkurrent till populära modeller som Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 / ID.5 och Skoda Enyaq, i det ständigt växande och konkurrensutsatta segmentet för elektriska SUV:ar.

Xpeng G6 unveiling
Video: Geir Gråbein Nordby

G6 har en hjulbas på hela 289 cm, vilket ger gott om plats i kupén i den 4,75 meter långa bilen. Båda siffrorna är nästan på millimetern samma som på Tesla Model Y, vilket uppenbarligen har varit en inspiration i utsmyckningen av G6.

Xpeng G6 trunk
Foto: Geir Gråbein Nordby

Rymligt bagageutrymme

Bagageutrymmet på 571 liter är rymligt, ungefär som Skoda Enyaq Coupé RS. Formen är inte heller helt olik, men Xpeng G6 har bland annat en mer kisande front, med en ljusremsa högt upp på fronten tillsammans med de större ljusen på vardera sidan av den lågt sittande grillen. Jag måste säga att jag gillar utseendet på G6:an.

Xpeng har jobbat mycket med chassit för att ge G6:an bra köregenskaper. Batteripaketet är integrerat i chassit, för att få en lägre höjdpunkt och frigöra utrymme i kupén (5 % vertikal utrymmesbesparing), vilket märks särskilt i baksätena. Det ger också bilen ett ännu mer stabilt och krängningssäkert beteende på vägen.

Xpeng G6 interiorjpg
Foto: Geir Gråbein Nordby

Premium

Xpeng hävdar att G6 har mycket bra byggkvalitet och premiummaterial i hela bilen. Bilen som visades var målad i en livlig, orangeröd metalliclack, som visade en antydan till lila skimmer när vi lyste med en ficklampa på den. Interiören var svårbedömd i de dunkla Spektrum-lokalerna, men bilen har ventilerade skinnsäten och tyg på ”rätt” ställen. Mycket lite plastkänsla höjer intrycket.

Annons

Imponerende snabbladdning

G6 får en imponerande laddningskapacitet på 280 kW, vilket ska ge 10-80 % laddning på bara 20 minuter. Räckvidden uppges vara 55 mil i versionen med fyrhjulsdrift. I Norden finns bilen bara i två varianter: Standard Range med bakhjulsdrift och Performance med fyrhjulsdrift. Den senare klarar 0-100 km/h på 4,1 sekunder. Fräckt. Nyttolasten sträcker sig från 420-453 kg beroende på version.

Xpeng G6 front scaled 1
Foto: Geir Gråbein Nordby

Fullutrustad

Oavsett vilken variant du väljer är den ”fullutrustad”, det enda du kan betala extra för är lack och en extra uppsättning hjul. Det betyder att en Xopera 18-högtalars ljudanlägning med subwoofer och 960 W förstärkareffekt, värmepump och Xpilot digitalt körassistentsystem ingår i priset.

Så även 50W trådlös laddning med plats för två mobiltelefoner samtidigt.

Läs också Kinesen som är bättre än rivalerna Glöm allt du tror att du vet om kinesiska elbilar. Xpeng G9 är en SUV som är rena teknikbomben och som utmanar de etablerade premiummärkena på en rad områden.

Varken LiDAR eller Matrix-ljus

I Kina är bilen utrustad med LiDAR, men det är borttaget på den europeiska versionen. Onödiga kostnader, baserat på hur låg graden av självkörning som tillåts är i den konservativa lagstiftningen, är vad vi får höra.

Det har blivit en självklarhet att dagens bilar har LED-ljus och det gäller även G6. Men där många konkurrenter stoltserar med Matrix-ljus med dimbara zoner så har inte G6 detta. På denna punkt överträffas Xpeng av de flesta av sina konkurrenter. Vi nämner i följd: Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron, Ford Mustang Mach-E (och den kommande Explorer), NIO EL6 och Tesla Model Y. Även de senaste utgåvorna av Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 har detta nu.

Xpeng G6 lights scaled 1
LED kjørelys, men ikke Matrix. Foto: Geir Gråbein Nordby

7 års garanti

Xpeng ger sina modeller hela 7 års garanti eller 160 000 km, vilket måste sägas vara bland det bästa i branschen. G6 kommer även att kunna dra en släpvagn på 1 500 kg och ha en taklast på 75 kg.

Xpeng G6 angle
Foto: Geir Gråbein Nordby

Xpeng G6: Pris och tillgänglighet

Xpeng G6 kommer ut på marknaden under tredje kvartalet, i Norge – vi väntar på besked om huruvida den samtidigt lanseras i Sverige. Priset kommer att avslöjas någon gång innan detta, och vad vi fick höra var att de ”ser fram emot” att avslöja hur ”konkurrenskraftigt” priset kommer att bli.

Bilen verkar åtminstone konkurrenskraftig och välutrustad, men i ett mycket konkurrensutsatt segment kommer priset helt säkert att vara avgörande för hur stor framgången blir. Vi väntar med spänning!

Mer info: xpeng.com

Xpeng G6 veiled Xpeng G6 Xpeng G6 2 Xpeng G6 rear Xpeng G6 rear angle Xpeng G6 side Xpeng G6 Performance Logo Xpeng G6 front angle Xpeng G6 front angle 2
<
>
Foto: Geir Gråbein Nordby

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kia EV6 GT blir ännu hetsigare

De första officiella bilderna på Xiaomi YU7

Jaguars nya identitet förvirrar

Här är Xiaomis nästa elbil

CarPlay 2: Så här kommer framtidens "Apple-bil" att se ut

Hyundais nya super-SUV är klar

Bentleys klassiska veteranmodell återvänder som elbil

Är ny kinesisk elbil snabbast i världen?

Suzuki och Toyota samarbetar kring el-SUV

Batmobilen är till salu

Ioniq 7 blir Ioniq 9 - här är bilderna

Audis eldrivna kombi avtäckt - kommer 2025

Ljud & Bild