Det har gått ett par år sedan vi såg 3D-grafiken som föreställde vanen som ska ta över arvet efter Volkswagens gamla hippiebuss. Och ända sedan vi såg de första bilderna har vi velat ha den!
Nu är lanseringsdatumet äntligen klart, det är satt till den 9:e mars. Då förväntar vi oss att det en gång för alla kommer att vara klart vad den kommer att kosta, vilken typ av batteripaket den får och alla andra specifikationer.
The legend returns on 03/09/22! pic.twitter.com/Q4hFyCN5mr
— Herbert Diess (@Herbert_Diess) January 6, 2022
Volkswagens vd Herbert Diess avslöjar på sitt Twitter-konto att VW ID.Buzz presenteras 9 mars.
Premium-van
Vi förväntar oss att ID.Buzz, eller vad den nu kommer att heta egentligen, inte kommer att behöva skämmas i förhållande till premium-vanen Caravelle. Både när det gäller komfort, plats och utrustning. Här finns det plats för ett ordentligt ljudsystem, undrar just om Volkswagen kommer att plocka fram något riktigt speciellt.
Exakt hur mycket premium prislappen blir återstår att se, men vi räknar med att det kommer olika prisnivåer och prestanda- och utrustningspaket.
Bilen blir 4,7 meter lång, vilket faktiskt är ganska kompakt. Som jämförelse är Caravelle 4,9 meter lång, medan crossover-SUV:arna ID.4 och ID.5 är 4,6 meter. Det betyder att ID.Buzz bör få plats i de flesta garage, så länge de klarar höjden 1,9 meter. Buzz är dessutom cirka 10 cm bredare än ”små bilar”: 1 976 mm.
Här är teasern till ID.Buzz:
111 kWh och 600 km räckvidd
Enligt ryktena blir ID.Buzz den första bilen på MEB-plattformen som har ett större batteri än 77 kWh. Faktum är att det största batteriet ska vara på hela 111 kWh, vilket påstås ge en räckvidd på uppemot 600 km (WLTP). Den kommer även att finnas med fyrhjulsdrift.
Det hävdas ett bagageutrymme bak på 600 liter, plus en stor ”frunk” på 200 liter. Så här ska det inte råda brist på plats på familjens eskapader!
Spionbilder av ID-Buzz
Spionbilder från tyska Auto Motor und Sport visar att bilen har en ganska ordinär ratt, till skillnad från ”pilotratten” som försvinner in i instrumentbrädan på konceptmodellen. ID.Buzz ska vara redo för fullständig självkörning, men blir det garanterat inte i första taget.
Bilderna visar också att bilen, som ser ganska fräsch och pigg ut i gult och silver på konceptbilderna, också kan se ganska billig ut i vitt eller svart.
Vi rapporterar från lanseringen
Vi lovar att rapportera om alla detaljer om ID.Buzz (eller blir det ID.6?), så fort vi får dem den 9:e mars.