Det är så här Volkswagen vill att vi ska tänka oss nästa års Volkswagen ID.3. Den nya versionen av ID.3 kan beställas redan den 8 december. Den nuvarande ID.3 var den första på den elektriska MEB-plattformen, som hittills uppgår till en halv miljon ID-bilar. Enligt Volkswagen.
2023-modellen av ID.3 kommer bara tre år efter den första, och här är det inte bara designen som får en översyn.
Alla detaljer har inte släppts ännu, men Volkswagen säger att den får uppgraderad infotainment med en 12-tums skärm i mitten och senaste programvaran med OTA-uppdateringar, dvs. onlineuppgraderingar, och förmodligen tryckknappar i stället för de misslyckade pekskärmarna som bara undantagsvis fungerar som avsett.
Om man ska döma av renderingarna Volkswagen har släppt av den nya ID.3, är det inte bara invändigt som bilen har genomgått synliga designförändringar. Externt har fronten och motorhuven redesignats och ger bilen ett mer sportigt utseende. En stålfärgad taklinje antyder att det blir dolda stålskenor längs taklinjerna, som slutar i en svartlackerad baklucka med omdesignade bakljus.
Bilen får också uppdaterad körassistent – Park Assist Plus, inklusive minne, där bilen till exempel kan backa hitta tillbaka i ett garage eller till en ofta använd parkeringsplats, där det kan vara svårt att manövrera.
ID.3 får även plug & charge där man bara behöver koppla bilen till laddaren för att debitera användarkontot för laddningskostnaden.
ID.3 ryktas också komma i en sportigare GTX-version, som redan finns på ID.4 och ID.5, men inte med fyrhjulsdrift.
Volkswagen planerar att producera ID.3 vid fabriker i Zwickau och Dresden, men också i Wolfsburg senare 2023, och de första bilarna kan levereras under tredje kvartalet 2023.
Volkswagen ID.3 1st Max
Lovande bil – men utan ”måste ha-känsla”
Volkswagens elektriska fanbärare efter e-Golf har mycket att leva upp till. ID.3 har mycket bra, men är inte helt befriad från barnsjukdomar.