Toyotas första elbil blir den mellanstora SUVen bz4X. Detta är den första av fler än 70 elbilsmodeller som Toyota lovar att lansera globalt före 2025. Av dessa är minst 15 batterielektriska.
Och nej, Toyota har inte bara slängt slumpmässiga Alfapet-brickor med bokstäver när de döpt sin nya e-SUV till bZ4X. 4X betyder helt enkelt fyrhjulsdrift och bZ står för ”beyond Zero”. Detta är ett åtagande som Toyota har gjort, de vill inte bara vara koldioxidneutrala utan faktiskt bidra till ett negativ netto-koldioxidutsläpp.
Inget solid state-batteri
Vi vet att Toyota har forskat mycket på solid state-batterier – eller ”fastfasbatterier” – som ska vara mer miljövänliga och pålitliga än litiumbatterier. Och före lanseringen gjorde de marknaden nyfiken genom att säga att den hade batteriteknik ”som Toyota kan vara stolt över”. Många har därför förväntat sig att vi skulle kunna få se den nya batteritekniken i bZ4X.
Det var dock orealistiskt, eftersom det fortfarande är en bit kvar för utvecklingen av solid state-batterier. Till exempel befinner sig QuantumScape, en av de viktigaste utvecklarna av tekniken, fortfarande bara på pilotstadiet, och några massproduktionsanläggningar för solid state-batterier har ännu inte byggts eller bekräftats vara planerade någonstans i världen.
Batterihantering och solceller
Toyota bZ4X har därför ett helt vanligt litiumbatteri. Hemligheten bakom den längre räckvidden är i stället i avancerad batteristyrning, effektiva motorer och en smart styrenhet. Dessutom har bilen solceller, som också bidrar lite under soliga dagar.
Toyota hävdar också att själva batteriet är stort och kraftfullt, byggt för att tåla tung användning och hårda klimat.
e-TNGA
SUVen byggs på den nya e-TNGA-plattformen, som är utvecklad av Toyota och Subaru för deras kommande elbilar. Lång hjulbas och korta överhäng är nyckelord som ska bidra till att skapa ”ovanligt rymlig och öppen kupé”. Benutrymmet bak påstås vara i klass med en stor sedan.
Fyrhjulsdrift
Som nämnts har bilen fyrhjulsdrift och två elmotorer; en på framaxeln och en på bakaxeln. Systemet har utvecklats i samarbete med Subaru och Toyota lovar att det ger bilen ”genuin offroad-förmåga och även extra säkerhet och trygghet vid körning i alla förhållanden”.
Toyota bZ4X: Tillgänglighet
Produktionsversionen förväntas gå att köpa i mitten av 2022. Toyota har däremot inte sagt någonting om priser. Men eftersom bZ4X är i samma storleksklass som Skoda Enyaq, VW ID.4 och Hyundai IONIQ 5 så skulle det förvåna oss om inte priset också hamnar på liknande nivåer.
Läs hela pressmeddelandet här.