Toyota har i samarbete med kinesiska GAC Group utvecklat en banbrytande motor som drivs med ammoniak. Denna innovation har potential att minska utsläppen med upp till 90 procent jämfört med dagens bensin- och dieselmotorer!
Prototypen, som presenterades 2023, har skapat stor begeistring inom bilbranschen. Webbplatsen DailyWrap citerade nyligen Toyotas VD, Koji Sato, enligt följande: ”Vår ammoniakmotor innebär slutet för elbilar”. Citatet har sedan dess återgetts av ett antal andra webbplatser och orsakat stor uppståndelse.
Toyota har dock förnekat att Sato verkligen skulle ha gjort detta kontroversiella uttalande.
Betydande genombrott
Det råder dock ingen tvekan om att Toyotas ammoniakmotor innebär ett betydande genombrott. Qi Hongzhong, ingenjör vid GAC:s utvecklingscenter, säger till Autocar: ”Vi har löst utmaningen med att ammoniak är svårt att förbränna snabbt, och tar nu bränslet i bruk inom personbilsindustrin”.
Lätt att anpassa till existerande bilar
En av de stora fördelarna med ammoniakmotorer är att de kan anpassas till existerande bilmodeller utan radikala konstruktionsändringar. Endast justeringar av motorerna krävs för att kunna förbränna detta bränsle. Till skillnad från övergången till elbilar kan detta spara bilindustrin enorma kostnader.
Ammoniak är en gas som består av kväve och väte och som kan framställas av förnybara resurser. När den förbränns ger den inga CO2-utsläpp, vilket ofta anges som det största problemet med dagens bensin- och dieselmotorer.
Toyota satsar brett
Toyotas satsning på ammoniakmotorer kommer som ett komplement till deras utveckling av vätgasmotorer och elbilar. Det återstår att se om denna nya teknik kommer att revolutionera bilindustrin och hota elbilarnas ställning, men tillkännagivandet har utan tvekan skapat stort intresse och debatt i bilvärlden.
Källor: