Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Toyota och GAC med revolutionerande ammoniakmotor

Kan detta vara elbilarnas bane?

Av / 2024-06-19 - 11:03
Toyota och GAC med revolutionerande ammoniakmotor

Toyota har i samarbete med kinesiska GAC Group utvecklat en banbrytande motor som drivs med ammoniak. Denna innovation har potential att minska utsläppen med upp till 90 procent jämfört med dagens bensin- och dieselmotorer!

Prototypen, som presenterades 2023, har skapat stor begeistring inom bilbranschen. Webbplatsen DailyWrap citerade nyligen Toyotas VD, Koji Sato, enligt följande: ”Vår ammoniakmotor innebär slutet för elbilar”. Citatet har sedan dess återgetts av ett antal andra webbplatser och orsakat stor uppståndelse.

Toyota har dock förnekat att Sato verkligen skulle ha gjort detta kontroversiella uttalande.

Betydande genombrott

Det råder dock ingen tvekan om att Toyotas ammoniakmotor innebär ett betydande genombrott. Qi Hongzhong, ingenjör vid GAC:s utvecklingscenter, säger till Autocar: ”Vi har löst utmaningen med att ammoniak är svårt att förbränna snabbt, och tar nu bränslet i bruk inom personbilsindustrin”.

Läs också Toyota ska massproducera solid state-batterier Det ser nu ut som att Toyotas solid state-batteri blir verklighet. Massproduktion kan tänkas starta 2027.

Lätt att anpassa till existerande bilar

En av de stora fördelarna med ammoniakmotorer är att de kan anpassas till existerande bilmodeller utan radikala konstruktionsändringar. Endast justeringar av motorerna krävs för att kunna förbränna detta bränsle. Till skillnad från övergången till elbilar kan detta spara bilindustrin enorma kostnader.

Ammoniak är en gas som består av kväve och väte och som kan framställas av förnybara resurser. När den förbränns ger den inga CO2-utsläpp, vilket ofta anges som det största problemet med dagens bensin- och dieselmotorer.

Toyota satsar brett

Toyotas satsning på ammoniakmotorer kommer som ett komplement till deras utveckling av vätgasmotorer och elbilar. Det återstår att se om denna nya teknik kommer att revolutionera bilindustrin och hota elbilarnas ställning, men tillkännagivandet har utan tvekan skapat stort intresse och debatt i bilvärlden.

Källor:

Autocar

Econews

Dailywrap

TV2 Broom

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Ammoniakmotor hotar elbilarna

Fisker är nära avgrunden

Fyrkantig charmklump

Familje-lyxbilen snabb som en raket

Mäktigt imponerande debut

Nytt infotainmentsystem och upp till 600 km räckvidd

Skulle hämta sin Cybertruck – fick åka till akuten

Batteridriven trädgårdstraktor från Husqvarna

Hybrid-elcykel gjord för Norden

”Ingen” vill ha Tesla Full Self Driving

Första titten på Audi Q6 e-tron

Rulla till toppen